عنوان پایاننامه
جریان های مذهبی و ایدئولوژی دولت پهلوی
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3347;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58674;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3347;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58674
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد ربیعی کهندانی
- استاد راهنما
- احمد خالقی دامغانی
- چکیده
- پس از کودتای 28 مرداد 1332 محمدرضا پهلوی با سرکوب گسترده ی مخالفان و نهادهای مستقل مشارکت سیاسی قدرت سیاسی را در انحصار خود درآورد. نظام سیاسی پهلوی برای حفظ قدرت خود علاوه بر استفاده از نیروهای نظامی و امنیتی به تدوین و تبلیغ یک ایدئولوژی فراگیر بر مبنای نظام شاهنشاهی اقدام کرد تا بتواند وضع موجود را توجیه کرده و مشروعیت و حمایت مردمی کسب کند. از سوی دیگر جریان های مذهبی که نظام سیاسی موجود آن ها را سرکوب کرده، به حاشه رانده و آرزوها و آرمان های آن ها را نادیده گرفته بود در تلاش برای مبارزه با نظام سیاسی پهلوی به نظریه پردازی در مورد نظم سیاسی مطلوب خود پرداختند و اتوپیاهایی به عنوان جایگزینی برای نظم موجود تدوین نمودند. در این پژوهش با به کارگیری نظریات کارل مانهایم در جامعه شناسی شناخت به بررسی ایدئولوژی نظام سیاسی پهلوی و اتوپیای جریان های مذهبی مخالف نظام سیاسی پهلوی در فاصله سال های 1332 تا 1357 خواهیم پرداخت.
- Abstract
- After the coup d'état in 1953, Mohammad Reza Pahlavi monopolized political power by suppressing political oppositions and independent institutions of political participation. But Pahlavi regime could not only use military and security forces for keeping the status quo and it needed to justify the status quo, legitimize the system and gain popular support, As a result, regime proceeded to codify and proselytize an ideology to do this functions. In other hand, religious streams that regime had suppressed and marginalized them and disregarded their wishes and ideals, began to act against the regime and theorized their own favorable political systems. They codified and proselytized alternative political systems and utopias, and fought against regime to overthrow it. In this research we will explore ideology of Pahlavi regime and utopias of religious streams, and their struggles by using Karl Mannheim theories on sociology of knowledge.