عنوان پایان‌نامه

جایگاه آموزش رسمی و مسئله مشروعیت در ایران بعد از انقلاب اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جایگاه آموزش رسمی و مسئله مشروعیت در ایران بعد از انقلاب اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3291;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57989
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مجید وحید

    نیاز به مشروعیت مهمترین مسئله جامعه مدرن است. مطالعه روند ایجاد مشروعیت توسط دولت به ما کمک می¬کند تا متوجه شویم که چگونه یک نظام سیاسی قادر خواهد بود باقی بماند، یا بتواند در بیش از یک نسل با مقتضیات روز خود را تطبیق دهد. افراد از نظمی که برپاساخته¬اند حمایت می¬کنند، اما این حمایت چیزی نیست که دولت¬ها در مورد آن ضمانتی داشته باشند. بنابراین، نهادها و روندهایی ایجاد شده¬اند که هدف آنها ایجاد چنین حمایتی است. ایجاد مشروعیت یعنی عملکرد حکومت برای کسب مشروعیت از طریق زیرنظام فرهنگی، که آموزش یکی از این زیرنظام¬هاست. سوالی که در این پژوهش در پی پاسخ به آن هستیم توضیح جایگاه آموزش رسمی به مثابه یک دستگاه در نظام مشروعیت در جمهوری اسلامی ایران است. ادعای ما در پژوهش حاضر این است که مشروعیت دولت بیشتر نتیجه فعالیت آموزش و پرورش است که در ایجاد حمایت شهروندان از نظم موجود موثر است و همچنین با القا ارزش¬های رایج مربوط به نظام سیاسی به هر شخص، وی را قادر می¬سازد با نظام سیاسی رابطه برقرار کند و انتظار رفتارهای معینی از دولت داشته باشد. آموزش و پرورش در ایران بعد از انقلاب اسلامی به دنبال آن است تا از طریق مدرسه انسانی را تربیت کند که دارای تربیت اسلامی است و در ایجاد مشروعیت همچون رکنی غالب عمل می¬کند.
    Abstract
    Legitimation is the most important problem in the modern society. Studying the legitimation created by the government help us to realize that how a political system would be able to keep it or could adjust itself to updated requirementsof more than one generation. People support for the disciplinethat they have established, but this is not the support which is guaranteed by governments. Therefore, institutions are created with the aim of making such a support. Legitimation means the state performance in order to obtain legitimation by cultural regime which is training a regime. The question we are going to answer in this study is the explanation of formal education status as a system inthe legitimation of Islamic republic of Iran. In the present study, our claim is that the legitimation of government is a result of activities by education and training which affects the citizenry supports of present discipline. Also inducing the common values of political system to a person, makes themselves able to be in connection with this system and have specific expectation from the government. Education and training in Iran after the revolution is leading to train a person who have Islamic upbringing and such a pillar is dominant for creating legitimation. Keywords: Legitimation, Ideology, formal education, Indoctrination, Reproduction