عنوان پایان‌نامه

بازتاب رادیکالیسم سیاسی در سینمایی روشنفکری سالهای ۴۸-۵۷



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازتاب رادیکالیسم سیاسی در سینمایی روشنفکری سالهای ۴۸-۵۷" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3947;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71693
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    حسین نجفی
    استاد راهنما
    احمد خالقی دامغانی

    پیوند سیاست وتحولات اجتماعی، سینما را بعنوان یکی از مباحث عمده در حوزه جامعه شناسی قابل طرح نموده که در این میان بررسی کیفیت عناصر مختلف آثار سینمایی در رابطه با تحولات جامعه از موضوعات اساسی می باشد. جامعه ایران نیز در روند تغییرات اجتماعی سیاسی خود، در دهه¬ی پایانی رژیم پهلوی حوزه های گوناگونی را تحت تاثیر قرار داده است. لذا در این پژوهش نیز علاوه بر بررسی عوامل تاثیرگذار سیاسی– اجتماعی– اقتصادی و تحولات بین المللی بر فرآیندهای جامعه، به کیفیت تاثیرگذاری تغییر شیوه های فعالیت سیاسی از شکل مسالمت جویانه به روش¬های رادیکال و قهرآمیز، بر سینمای روشنفکری می¬پردازیم . سینما بعنوان یکی از دستگاه های باز تولید کننده ارزش¬ها و هنجارهای جامعه، نقش مهمی در حفظ و تداوم ساختارها بعهده دارد. از این رو، آرای آلتوسر و گرامشی پیرامون دستگاه سرکوب رسمی و ایدئولوژیک و نقش سینما در اعمال چیرگی حاکمیت و یا دیگر فرآیندهای موجود جامعه، زاویه مناسبی در اختیار قرار می دهد. فلذا با نظر به مباحث فوق الذکر ضمن استفاده از روش توصیفی– تحلیلی و منابعی نظیر نشریات ، کتب و مقالات مربوطه اشاره نموده که این تغییر در مشی فعالیت سیاسی انعکاسی را در آثار سینمایی همچون قیصر، تنگسیر، کندو، گوزن ها، خداحافظ رفیق و ... داشته و بلحاظ روایت و قهرمان پردازی مولفه های رادیکالیسم سیاسی را در خود جای داده است.
    Abstract
    Cinema is one of the main subjects on political sociology area for binding of policy and social revolutions , and in the middle of all this , the investingation of different elements quality of cinematic works about society revolutions is the basic subjects. In the final decade of Pahlavi Regime, the society of Iran influenced several areas about its social – political changes process , too. In this research , therefore, in addition to the investigation of effective political – social – economic factors and international revolutions on the society processes, we will consider on the effective quality of political activity method changes as peaqceful to radical and violent methods on enlightenment cinema. Also cinema as one of the regenerator systems of society value and manner has an important role on the protection and persistence ofstrutures. Therefore , the views of Altoser and Gramshi about formal and ideology repression system and cinema role about authority dominance and/or other existenting society processes present an appropriate angle. Then , according to above mentioned subjects, among using descriptive – analytic method and resources such as related publications, books and resources such as related publications , books and article , it is indicated that this change on the cinema works such as Caesar, tangsir , beehives , deers, goodbye friend , and dealing hero personality, and it put into itself the political radicalism components from the view point of anecdote