عنوان پایاننامه
بررسی عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتری مطالعه موردی : صنعت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65973
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سارا پسران افشاریان
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- صنعت هوایی هر کشور نیاز استراتژیک هر کشور می باشد. رشد سریع و روزافزون مسافران موجب پیشرفت این صنعت شده و شرکت ها بدنبال حفظ و نگهداری مشتری از طرق مختلف هستند، کاهش قیمت از پیش پا افتاده ترین روش ها بوده که سریعا توسط رقبا تقلید می شود، طبق تحقیقات خلق مزیت توسط کیفیت خدمات از جمله روش های مناسب جهت جلب و نگهداری مشتری می باشد. وفاداری مشتری در اصطلاح به حالتی گفته می شودکه مشتری درمرحله بالاتر از رضایت قرارگرفته، خرید دائمی داشته، به رقبا توجه ننموده و از سازمان نزد سایرین تعریف وتمجید نماید. وفاداری لغت استراتژیک برای شرکت های مشتری مدار به حساب می آید و راه حلی برای افزایش درآمد است هنگامی که به مباحث مشتری مداری خطوط هوایی داخلی نظر می اندازیم متوجه می شویم اهمیت وفاداری مشتری بصورت جدی دنبال نمی شود و تمایز قابل توجهی در ایجاد وفاداری در انواع خطوط هوایی وجود ندارد، بدین جهت سعی میشود در این پایان نامه اهمیت این موضوع در صنعت هوایی بررسی شود و برای این منظور مدل شاخص رضایت اروپا در جهت بررسی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری انتخاب گردید عوامل تاثیرگذار بر وفاداری از منظر این مدل شامل رضایت مشتری، کیفیت ادراک¬شده، انتظارات، تصویر شرکت و ارزش دریافتی می¬باشد. ابزار جمع¬آوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامه است که با توجه به تحقیقات پیشین استخراج شده¬است، برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سابقه کاری و سمت شغلی میپردازد، استفاده گردید. علاوه بر این به منظور بررسی روابط میان متغیرها ابتدا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی همبستگی بین عوامل سپس جهت آزمون روابط علی مفروض، از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. تجزیه و تحلیل¬های پژوهش حاضر در سطح تحلیل مسیر با کمک نرم افزار LISREL صورت گرفته¬است
- Abstract
- Aviation industry of each country is the strategic need of the country. Rapid and increasing growth of passengers has developed this industry and for this, companies try to keep and attract customers well, reducing the price is one of the easiest way which imitated by competitors easily. Many studies show that creating competitive advantageous by differantiated service quality is one the best way to keep and attract customers.Loyalty is the status in which customer is on higher level than satisfaction, has permanent shopping, not attract by competitors and appreciate the company. Loyalty is the strategic words for consumer-oriented company and one of the way to increase income. Unfortunately internal airlines neglect about creating loyalty through their customers and not pay enough attention to get advantageous through creating loyalty. Here in this study we try surveying the importance of this subject in Iran aviation industry. For this purpose we choose European customer satisfaction index (ECSI) to exploring factors affecting loyalty. These factors are: customer satisfaction, perceived quality, image, expectations and perceived value. We used questionnaire educed from previous research to collect data, then for analyzing this raw data, first we used Descriptive Statistics to determine some demographic variables of research such as age, sex, education and etc. to determining the relationships among variables, we used Pearson correlation coefficient to evaluate the correlation between the factors, then path analysis was used to test the hypothesized causal relationships, all the analysis were done with LISREL software.