عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر قابلیت یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: صنعت آسانسور و پله برقی)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر قابلیت یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: صنعت آسانسور و پله برقی)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61959
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    مطالعات مختلف نشان می‌دهد که «اقدامات مدیریت منابع انسانی» یکی از مهم¬ترین عوامل مؤثر بر عملکرد و اثربخشی سازمان‌ها است. «سرمایه فکری» تمامی دارایی‏های خلق شده، توسط فعالیت‌های فکری را از جمله کسب، نوآوری و خلق دانش را شامل می‌شود. سرمایه‌ی فکری بر مدیریت دانش، تاثیر می‏گذارد و مدیریت دانش، «قابلیت یادگیری سازمانی» را نیز بهبود می بخشد. در این راستا هدف این پژوهش بررسی تأثیر «اقدامات مدیریت منابع انسانی» بر «قابلیت یادگیری سازمانی» با توجه به متغیر میانجی «سرمایه انسانی» در صنعت آسانسور و پله برقی می¬پردازیم. برای این کار پس از مرور ادبیات و شناسایی شاخص‏ها، پرسشنامه‏ای بین خبرگان فعال در صنعت آسانسور و پله برقی (در 50 شرکت مورد بررسی) توزیع و 151 پرسش‏نامه تکمیل شده مورد استفاده قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-همبستگی است و برای آزمون فرضیات و پاسخ‏گویی به سؤالات تحقیق، از آزمونهای «ضریب همبستگی» و «مدلسازی معادلات ساختاری» استفاده شد. بر اساس مدل تخمین استاندارد «اقدامات مدیریت منابع انسانی»، اولویت عوامل مدل به ترتیب «ارزیابی عملکرد»، «جبران خدمات»، «آموزش و توسعه منابع انسانی»، و «کارمندیابی»، می‏باشد. هم‏چنین بر اساس مدل تخمین استاندارد «سرمایه انسانی»، اولویت عوامل مدل به ترتیب «ارزش سرمایه انسانی» و «منحصر بفرد بودن سرمایه انسانی» می باشند. در نهایت، براساس مدل تخمین استاندارد «قابلیت یادگیری سازمانی»، اولویت عوامل مدل به ترتیب «گشودگی و آزمون و خطا»، «یک‏پارچه سازی و انتقال دانش»، «رویکرد سیستمی»، و «تعهد مدیریت» می باشد. هم‏چنین همسو با فرضیات تحقیق، ضرایب هم‏بستگی نشان می‏دهند برای ارتقای «قابلیت یادگیری سازمانی» می بایست «اقدامات مدیریت منابع انسانی» و «سرمایه انسانی» را افزایش داد.
    Abstract
    Several studies indicate that “HRM practices “one of the most important factors affecting performance and organizational effectiveness is.” Intellectual capital “all assets created by the intellectual activities, including business, innovation and knowledge creation involve. Of intellectual capital, knowledge management and knowledge management influence, “organizational learning capability " also improved. In this context, the aim of this study was to investigate the effect of ' human resource management practices “on” the learning organization “the mediator “human capital "in the elevator and escalator industry ¬ explains. For this purpose, after reviewing the literature and identifying indicators, a questionnaire among experts in the elevator and escalator industry (50 companies surveyed) distributed 151 questionnaires were used. Methods in this descriptive - correlation and to test the hypotheses and answer the research questions, the tests of “correlation” and " structural equation modeling” was used. Estimates based on the standard model “of human resource management practices”, the priority order of the models ' performance evaluations, "" compensation, "" Education and Human Resource Development, "and" recruitment” is. The standard estimation model based on “human capital” model of priority was “human capital " and " unique human capital “are. Eventually, a standard estimation model “of organizational learning capability ", priority order model of “openness and trial and error," “integration and knowledge transfer ", “systematic approach ", and “management commitment “is. Also consistent with hypotheses, correlation coefficients show to promote “the learning organization” should “HRM practices” and “human capital " increases.