عنوان پایان‌نامه

بررسی ویژگیهای سینمایی در تصاویر شاهنامه



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ویژگیهای سینمایی در تصاویر شاهنامه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1956;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59828
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    شهرام آزادیان

    تصویرسازی در شاهنامه فردوسی روشها و ویژگیهای خاص و مرموزی دارد که همه¬ی آنها شناخته شده نیستند. حرکت و پویایی تصاویر، نحوه¬ی برش و پیوند آنها (که در بسیاری مواقع وظیفه¬ی بیان روایت را به عهده می گیرند) و توصیفات دقیق افراد و محیط با بیانی موجز به همراه دهها مورد دیگر شباهتهای جالبی میان شیوه¬ی تصویرگری در شاهنامه با روشها و تکنیکهای هنر سینما ایجاد کرده اند. درشاهنامه واژه هایی اتنخاب شده اند که مادّی و دیدنی باشند تا بتوانند تصاویر واضح تری بسازند. تحرک تصاویر هم زیاد است. این تحرک، شامل حرکت سوژه ها و سرعت گذر تصویرهاست. در شاهنامه داستان بوسیله تصاویر وپیوند آنها روایت می شود و این دقیقاً همان است که در سینما رخ می دهد. شیوه¬ای که این تصاویر به هم پیوست می شوند نیز قابل مقایسه با روشهای مونتاژ و تدوین در سینماست. همچنین موضوع دوربین با بحثهایی مانند محلّ قرار گرفتن بیننده یا دوربین و «زاویه¬ی دید» و «نمای دور» و «نمای نزدیک» و غیره مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع «صدا» که در فضاسازی صحنه ها بسیار مهم است نیز در شاهنامه با دقّت و مهارت، مورد توجه بوده است. این تحقیق نشان می دهد که «شاهنامه» علاوه بر ویژگیهای بارز یک «فیلمنامه» نکته های زیادی در مورد کارگردانی، وضعیت نور، طراحی صحنه، و... را در بر دارد. در این دفتر به بررسی این نکات و شباهتها پرداخته شده است. واژه های کلیدی: شاهنامه، فردوسی، تصویر (ایماژ)، سینما، دوربین.
    Abstract
    Image making in shahnameh (of Firdawsi) has particular and mysterious attributes that all of them are not yet identified. Movement and dynamism of images, their cutting and linking way (which in many occasions take the responsibility to narrate the anecdote) and accurate description of individuals and environ with brief/summarized expression associated with tens of other instances have created attractive resemblances between illustrating/picture making method in Shahnameh with the methods and techniques of cinema art. In the Shahnameh words have been selected that are material and visible to be able to make more clear images. The movement of the images is also very high. This movement includes the movement of subjects and the passing of images. Story is narrated by images and their interconnection in the book of Shahnameh and this is what accurately occurs in cinema. The method these images are connected to each other by it is also comparable with the methods of assembling/ mounting and compiling in the cinema. In addition, the subject of camera with the discussions/points such as the sitting place of viewer/spectator or camera and 'view angle' as well as distant and close views etc have been studied in this research. The theme of sound that is very significant in the atmosphere making/conditions' preparation, has been also under consideration in Shahnameh with accuracy and skill. This research indicates that Shahnameh in addition to other conspicuous attributes of a 'script' encompasses several other points regarding directorship, lighting, scene/stage designing etc. the study of these points and resemblances has been dealt with in this notebook. Keywords: Shahnameh, Firdawsi, image, cinema, camera