بازنمایی غیراروپایی ها در سفرنامه هایی از وی. اس. نایپول
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1582/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54178
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- امیرحسین عفتیان
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- بازنمایی شرق و شرقیان توسط غرب به قرنها قبل بازمی گردد یعنی زمانیکه مسافرانی که از شرق باز می گشتند بدنبال گزارش امور غیرمتعارفی بودند که با آن مواجه می شدند. این بازنمایی ها منجر به بنیانگذاری تدریجی و نهادینه سازی تحلیل شرق یا آنچه از آن به عنوان شرق شناسی یاد می شود، شد. از مؤلفه های اساسی مشترک در بازنمایی های شرق شناسانه تقلیل گرایی شرق و توسل مکرر به کلیشه ها است. مستشرقان بجای اینکه شرق را همچون واقعیتی چند وجهی در نظر بگیرند، در طول تاریخ گفتمانی را درباره هر آنچه غیر غربی است ایجاد کرده اند تا هر اظهارنظری در ارتباط با این موضوع از صافی این گفتمان عبور کند. وی. اس. نایپول به عنوان شخصی غیر غربی که برای بازنمایی غیر اروپایی ها در سفرنامه هایش از اصول شرق شناسانه پیروی می کند، نمونه بارز کارایی گفتمان شرق شناسی در زمان حاضر است. هدف این پایان نامه تحلیل بازنمایی نایپول از غیراروپایی ها در آثار غیر داستانی اش و نشان دادن این امر است که نایپول در بازنمایی خود از غیر اروپایی ها، خواه مسلمانان یا غیرمسلمانان، الگویی خاص را دنبال می کند که مستشرقان پایه گذار آن بوده اند. هدف اصلی این پایان نامه تایید این واقعیت است که هیچ تفاوت فاحشی در این بازنمایی ها نمی توان یافت و همچنین تصدیق این امر است که در حالیکه این بازنمایی ها الهام گرفته از آثار شرق شناسانه هستند ولی در عین حال خود به مجموعه این آثار و تثبیت گفتمان شرق شناسانه می افزایند. این پایان نامه از لحاظ نظریه پردازی مبتنی بر آثار ادوارد سعید و همچنین نظریه های پسااستعماری است. از رهیافت انتقادی سعید برای بررسی گفتمان های استعماری و بازنمایی دیگری در این پایان نامه بهره گرفته شده تا نشان داده شود مسلمانان یا غیرمسلمانان چگونه به تصویر کشیده می شوند و چگونه بازنمایی آنها در مواردی خاص با هم دارای اشتراکاتی است. رواج مفاهیمی همچون اسلام هراسی و اصولگرایی اسلامی با توجه به آثار مستشرقانی خاص مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین تاثیر نسبی الگوی فکری شرق شناسانه بر بازنمایی های نایپول مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ارتباط با بازنمایی غیرمسلمانان که در این پایان نامه محدود به اهالی هندوستان و سیاهپوستان هند غربی می شود، از تحلیل گفتمان استعماری بهره گرفته می شود تا نشان داده شود که چگونه شیوه سفرنامه نویسی نایپول تاثیر پذیرفته از کلیشه هایی خاص است. در مورد بازنمایی غیرمسلمانان، دو سفرنامه نایپول انتخاب شده است: گذرگاه میانه (1962) و منطقه تاریکی (1964). گذرگاه میانه دربرگیرنده شرح نایپول از جوامع هند غربی است و در منطقه تاریکی، هند موضوع سفرنامه نایپول است. این پایان نامه همچنین از دو سفرنامه دیگر نایپول با عناوین در میان مومنان (1981) و فراسوی ایمان (1998) بهره می گیرد. این دو سفرنامه کاملاً درباره مسلمانان بوده و نمونه بارزی برای بازنمایی های نایپول از مسلمانان به عنوان دیگری در کشورهای مسلمان غیرعربی است. واژگان اصلی: بازنمایی، دیگری، شرق شناسی، اصولگرایی، کلیشه، گفتمان، ذاتگرایی، ادوارد سعید.
- Abstract
- Representations of the Orient and Orientals by the West can be traced back to centuries ago when travelers returning from the Orient tried to report the eccentricities that they had encountered and these efforts culminated in the gradual establishment and institutionalization of the study of the Orient or what has come to be called Orientalism. The elemental commonalities of the Orientalist representations are, among other things, their reductionist treatment of the Orient and the frequent recourse to stereotypes. Instead of dealing with the Orient as a multifaceted reality, Orientalists over time have created a structure of ideas about whatever which is non-Western so that any comment regarding the subject has to filter through it. V. S. Naipaul is a non-Westerner who follows in the footsteps of the Orientalists in order to represent non-Europeans. In fact, his Orientalist representations typify the relevance of Orientalism at the present time. This thesis seeks to analyze Naipaul’s representations of non-Europeans in his non-fiction works and indicate that both in the case of Muslims and non-Muslims, his representations of non-Europeans follow a certain pattern established by the Orientalists. The thesis’ main purpose is to attest the fact that no radical difference can be found in these representations, and while they are inspired by the canon of Orientalism, they are, at the same time, contributing to this canon. The theoretical basis of the thesis relies on the works of Edward W. Said and also postcolonial theories. Said's critical approach towards examining colonial discourses and representations of the other is employed to show how Muslims or non-Muslims are depicted and how their representations converges at certain points. The prevalence of the notions of Islamophobia and Islamic fundamentalism are examined with regard to the works of certain Orientalists, and the relative impact that Orientalist thinking pattern might have had on Naipaul’s representations is additionally discussed. As for representations of non-Muslims which are here limited to the representations of Indians and blacks of the West Indies, colonial discourse analysis is taken advantage of to show how much Naipaul’s manner of reportage is influenced by certain stereotypes. Regarding representations of non-Muslims, two travelogues of Naipaul are selected: The Middle Passage (1962) and An Area of Darkness (1964). Middle Passage is Naipaul’s account of West Indian communities and in An Area of Darkness India is the subject of Naipaul’s travelogue. This thesis also draws on two travelogues of Naipaul, Among the Believers (2002) and Beyond Belief (1998) which are thoroughly about Muslims and serve as the representative sources for Naipaul’s representations of Muslims as other in Islamic non-Arab nation-states. Key Words: representation, other, Orientalism, fundamentalism, stereotype, discourse, essentialism, Edward Said.