عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی ۹۱-۹۰



    دانشجو در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی ۹۱-۹۰" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61053
    تاریخ دفاع
    ۲۸ تیر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی 91-90 بود. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایشی و از نوع تحقیقات بنیادی است. از تعداد 2800 نفر از دانشجویان شهر ملایر، نمونه¬ی آماری به تعداد 355 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری طبقه¬ای (236 نفر دختر و 119 نفر پسر) و به صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه¬ی مهارت تفکر انتقادی فرم ب و پرسشنامه¬ی سازگاری اجتماعی بل و معدل دانشجویان به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش همبستگی از نوع پیرسون است و پس از اینکه رابطه¬ی معناداری بین متغیرها مشاهده شد از رگرسیون دو متغیره به منظور پیش¬بینی روابط بین متغیرهای موجود در پژوهش استفاده شد. یافته¬های این پژوهش نشان دادند که بین تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ملایر رابطه¬ی مثبت و مستقیم وجود دارد P ? 0/01)). واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی.
    Abstract
    Abstract: The aim of this research was to investigate the relationship between critical thinking and social adjustment with academic achievement of Malayer university students in 1390-1391. Reaserch method was survey study and was a basical research. The samle population was 355 of 2800 (119 boys and 236 girls) students which are in Malayer university. This samles are chosen randomly and in stratified way. We use critical thinking skills questionary Callifornia and Bells social adjustment questionary and the mean of students academic scores. Data was analysed using Pearson correlation and then liner regression . From the results, we can come up with the point, that with creating an erea for creatical thinking in our countrys educational system can prepare a good situation to enhence teaching social skills and so having high social adjustment and these all case us to imrove academic achievement. So the result showed that there is a positive relationship between social adjustment with critical thinking and academic achievement (p?0.01). Keywords: social adjustment, critical thinking, academic achievement