عنوان پایاننامه
بررسی میزان کار آمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه از نظر دبیران ،دانش اموزان و متخصصان
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56583
- تاریخ دفاع
- ۲۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- نجمه سلطانی نژاد
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه از نظر دبیران، دانشآموزان و متخصصان انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با طرح به هم تنیده است که برای اندازهگیری نظر دبیران و دانشآموزان از ابزار پرسشنامهی محقق- ساخته و برای سنجش نظر متخصصان از مصاحبهی نیمهسازمانیافته استفاده کرده است. جامعه این پژوهش، شامل کلیه معلمان زن و مرد عربی و دانشآموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه رشتههای ریاضی و تجربی دبیرستانهای دولتی شهر کرمان و همه اساتید عربی دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشد. نمونه مورد بررسی، به شیوه تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شد که شامل 30 دبیر زن، 30 دبیر مرد و 236 دانشآموز می باشد. نمونه متخصصان نیز به شیوهی در دسترس انتخاب شد که شامل 12 نفر است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد که میزان هماهنگی هدف آموزش زبان عربی با نیازهای جامعه و یادگیرندگان، میزان تطابق محتوای کتابهای درسی عربی با معیارهای انتخاب محتوا در برنامهریزی درسی، میزان آمادگی دبیران عربی در تدریس، میزان تحقق اهداف برنامه درسی عربی، میزان تسلط دانشآموزان به مهارتهای زبانی، انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری زبان عربی و میزان آشنایی دانشآموزان با مهارتها و راهبردهای یادگیری زبان عربی، پایین تر از حد مطلوب است؛ متخصصان نیز وضعیت آموزش زبان عربی در مدارس را نامطلوب ارزیابی میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به این نتیجه میرسیم که افزایش کارآمدی آموزش زبان عربی در مقطع متوسطه، مستلزم تلاشهای جدی جهت فراهم نمودن زمینههای فرهنگی با هدف ایجاد نگرش مثبت نسبت به زبان عربی و مردم عربزبان و همچنین تغییر رویکردهای آموزشی نسبت به یاددهی/ یادگیری این زبان با رعایت کلیه مؤلفههای تأثیرگذار در ارتقاء آموزش زبان دوم/خارجی است. کلیدواژهها: زبان عربی، آموزش زبان دوم/خارجی، کارآمدی، برنامه درسی، دانشآموزان سال سوم متوسطه، متخصصان، صلاحیتهای دبیران، راهبردهای یادگیری، روشهای تدریس
- Abstract
- Abstract The purpose of this research was to study the efficiency of general Arabic language teaching program in high schools based on the students’, teachers’ and experts’ viewpoints. This research is a triangulated design mixed method research. The quantitative research instruments are 2 researcher-made questionnaires for measuring teachers’ and students’ viewpoints & the qualitative instrument used is a semi-structured interview with university teachers. The population involves all male and female Arabic teachers of Kerman city & male and female mathematics and science junior high school students of all public high schools of Kerman city as well as all Arabic teachers of public universities of Tehran. In the quantitative stage, the research sample was selected through stratified random sampling method and amounted to 30 female Arabic teachers, 30 male Arabic teachers and 236 students. In the qualitative stage, the expert sample was selected through convenience sampling which amounted to 12 people. The findings reveal that Arabic language teaching goal is not consistent with learners’ and society’s needs; Arabic textbooks content doesn’t meet content selection standards set in curriculum planning; Arabic teachers are not well prepared for Arabic language teaching; Arabic curriculum goals are not met; The students’ proficiency in Arabic language skills is disappointing; The students’ interest in Arabic language and learning it, is moderately low; And finally, the students’ acquaintance with Arabic language learning strategies is low. Moreover, Arabic experts believe that Arabic language teaching status in schools is undesired. Accordingly, we can conclude that the increase in Arabic language teaching efficiency in schools needs more efforts to prepare the society with positive attitude towards Arabic language and Arab people as well as to change the educational approach to Arabic language teaching/learning in our school system.