عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به عناصر سرمایه اجتماعی
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53649
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سجاد حیدری شلمزاری
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده: این تحقیق با هدف دستیابی به اطلاعات در مورد کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به عناصر سرمایه اجتماعی در پنج فصل تدوین شده است .در این تحقیق ابتدا اهداف مشخص شده سوالهای تحقیق تدوین شد . سپس با توجه به نظریات ارائه شده در حوزه سرمایه اجتماعی عناصر آن که شامل اعتماد اجتماعی ، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی هستند ، مشخص شده و رفتارهای موثر در ارتقای آنها در یک جدول گرد آوری شدند . در گام بعدی براساس روش تحلیل محتواجدول تحلیل محتوا اماده شد . براساس این جدول کتابهای بخوانیم ، هدیه های آسمانی و تعلیمات اجتماعی در پنج پایه بررسی شدند و داده های آنها جمع آوری شدند .سپس از جامعه معلمان شهر شهرکرد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و از آنها براساس یک پرسشنامه در مورد وجود عناصر سرمایه اجتماعی نظر سنجی انجام شد . در مرحله بعد این داده ها طبقه بندی و نتایج آن ها استخراج گردید . مؤلفه های موجود در این کتابها به 526 مورد رسید که از این تعداد 228 مورد در کتاب بخوانیم ، 172 مورد در کتاب تعلیمات اجتماعی و 126 مورد در کتاب هدیه های آسمانی وجود دارند . در مرحله بعد بر روی آنها روشهای آماری توصیفی اجرا شد و به صورت درصد و میانگین ارائه شد . سپس آزمون خی دو برای پی بردن به تفاوت معنی دار آنها انجام شد و تفاوت معنی دار تایید گردید.x_(0.05)^2=22.3)،df=13 ،x^2=478.274 ).و به طور میانگین در هر کتاب 46.6 مورد از رفتارهای موثر در ارتقای سرمایه اجتماعی وجود دارد . همچنین ازموناماری نشان داد که نتایج تحلیل محتوا و نظر سنجی با اعتماد 99% با هم رابطه معناداری دارند . کلید واژه ها : سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی ، روابط اجتماعی ، کتاب درسی ، دوره ابتدایی .
- Abstract
- Abstract: This study aimed to obtain information about primary school textbooks in terms of the elements of social capital in five seasons has been developed. In this research, initially formulating research questions were identified goals. Then according to the theories presented in the elements of social capital include social trust, social relationships and social participation are identified and effective actions to promote them were gathered in a table. In the next step based on content analysis content analysis table was ready. According to this table, read books, gifts of Heaven and the social teachings of the five basic evaluation and their data were collected. Then Shahrekord community of 30 teachers were chosen on the basis of a questionnaire about the existence of social capital The survey was conducted. The classification of these data and the results were extracted. Components contained in these books came to about 526 ,228 cases in which the number of books read, 172 and 126 in the social teachings of the book there are heavenly gifts. Next, descriptive statistics were performed on them and were presented as percentage and mean. The chi-square test was conducted to discover significant and meaningful differences were recognized. x_ (0.05) ^ 2 = 22.3), df = 13, x ^ 2 = 478.274). and an average of 46.6 cases per book behaviors are effective in promoting social capital. The test showed that the content analysis and survey results with 99% confidence are also significant. Keywords: social capital, social trust, social participation, social relationships, textbooks, primary school.