عنوان پایان‌نامه

تحلیلی بر ترجمه (فرولاین الزه) اثر آرتور شنتیسلر با نگاهی ب جریان سیال ذهن



    دانشجو در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیلی بر ترجمه (فرولاین الزه) اثر آرتور شنتیسلر با نگاهی ب جریان سیال ذهن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مترجمی زبان آلمانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1593/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54807
    تاریخ دفاع
    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    سحر ایزد
    استاد راهنما
    محمدحسین حدادی

    تکنیک روایی "جریان سیال ذهن" ( Stream of Consciousness) که در اوایل قرن بیستم در داستان‌نویسی غرب شکل گرفت، تحولات مهمی در فرم و شیوه روایت داستان ایجاد کرد. بهره‌گیری از تکنیک‌های روایتی چون تک‌گویی درونی، حدیث نفس و دیدگاه دانای کل معطوف به ذهن شخصیت‌ها، وانهادن زمان خطی داستان‌های سنتی و جابه‌جایی مداوم کانون روایت داستان میان لایه‌های ذهن و میان زمان عینی و ذهنی، استفاده از ترفندهای زبانی برای نزدیک کردن زبان داستان به زبان ذهن ، تغییر جایگاه نویسنده نسبت به موقعیت سنتی خود و حتی کنار رفتن نویسنده از صحنه و مشارکت خواننده در تجریبات ذهنی شخصیت‌ها و فرآیند آفرینش داستان، از مهم‌ترین ویژگی‌های داستان‌های جریان سیال ذهن است. جریان سیال ذهن ویژگی‌هایی دارد که این نوع ادبی را از سایر انواع جدا می‌کند و برای نگارش به این سبک معمولاً از تکنیک تک‏گویی درونی(Der innere Monolog) نیز استفاده می‏شود.در میان نویسندگان آلمانی زبان آرتور شنیتسلر ،نویسنده اتریشی با شاهکار خود ، فرولاین الزه این شیوه ی روایت را به زیبایی برای بیان جریانات روانی انسان بکار می گیرد و بدین سان تقابل واقعیت درونی و ظاهری را معنا می بخشد. آنچه در برگردان آثار نوشته شده به شیوه جریان سیال ذهن حائز اهمیت است، توجه به خصوصیات این شیوه نگارش و اهتمام به حفظ آن در زبان مقصد می باشد.
    Abstract
    Der Bewusstseinstrom gilt als eine moderne Erz?hltechnik, der bereits in dem frühen 20. Jahrhundert seine künstlerische Vollendung fand. In dieser Erz?hltechnik wurde weitgehend auf eine Handlung im üblichen Sinne verzichtet. Der Fokus der literarischen Darstellung richtet sich ausschlie?lich auf das bewegte und vielschichtige Innenleben der Figur; die Au?enwelt ist dagegen oft nur als subjektiv gef?rbtes Zerrbild zu erkennen. Für den Leser bedeutet diese Perspektive eine gro?e Herausforderung, denn die lenkende oder erkl?rende Stimme des Erz?hlers ist nicht mehr vorhanden. Der innere Monolog gilt am meisten als bevorzugte Erz?hlsituation und Mehrdeutigkeit, gedichtartige Form, freie Assoziation und Sprachspiele werden als Methoden des N?herns der Erz?hlungssprache zur Bewusstseinssprache benutzt. Die neue Betrachtung der Zeit (?u?erer und innerer Zeit) ist ein anderes Kennzeichen dieser Erz?hltechnik. Im deutschen Sprachraum wurde das Stilmittel „Bewusstseinstrom“ erstmals von Arthur Schnitzler in seinem Meiserwerk „Fr?ulein Else“ konsequent eingesetzt. Dieses Stilmittel, das in der Literaturwissenschaft seinesgleichen sucht, von der Ausgangssprache in die Zielsprache zu übertragen und gleichzeitig in der Zielsprache die gleiche Wirkung zu erzielen, stellt die Ubersetzer vor gro?e Herausforderung. Bei der Ubersetzung der Erz?hlungen des Bewusstseinsstroms soll man vor Augen haben, bestimmte im Original angewendete und den literarischen Text betreffende Erz?hltechniken, wie die Art, das Bewusstsein der Erz?hlfigur wiederzugeben bzw. diese mit dem Erz?hlfluss verschmelzen zu lassen, damit sie im Zieltext konsequent und ganzheitlich ins Auge fallen