عنوان پایان‌نامه

رابطه جهت گیری آینده و هویت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه اول دبیرستان های دولتی شهر بندر عباس



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه جهت گیری آینده و هویت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه اول دبیرستان های دولتی شهر بندر عباس" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56970
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۹۱

    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه جهت گیری آینده و هویت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی می باشد. بدین منظور 317 دانش آموز ناحیه یک شهر بندرعباس که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده بودند پرسشنامه مسیر زندگی آینده و مقیاس منزلت های هویت تحصیلی را پر کردند. معدل کل سال سوم راهنمایی دانش آموزان به عنوان نمره پیشرفت تحصیلی به کار رفت. یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری آینده و منزلت های هویت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه دارند و جهت گیری آینده کار و شغل و هویت تحصیلی سردرگم بیشترین سهم را در تبیین پیشرفت تحصیلی دارند. بین جهت گیری آینده ازدواج و خانواده با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد. هویت تحصیلی سردرگم با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و هویت تحصیلی موفق رابطه مثبت و معنا داری با پیشرفت تحصیلی دارد. بین دو گروه دانش آموزان دختر و پسر در هیچ کدام از متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری مشاهده نشد به جز جهت گیری آینده ازدواج و خانواده که در آن پسران نمرات بالاتری از دختران به دست آوردند. براساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که جهت گیری آینده و هویت تحصیلی می توانند تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند
    Abstract
    the aim of the present study was to determine the relationship between future oreintation and academic identity status with academic achievement . the sample (n=317);173 girls and 134 boys was chose through cluster sampling from population of first year high school students in the city bandar-abbas completed future prospective life course questionnarie and academic idetity status scale (AISS). avarage first semester students was used as an index of academic achievement . results showed the future orientation and academic identity statusare related to academic achievement . work and career future orientation and diffuse academic identity explained the greatest amount of variance in academic achievement . marriage and family future orientation wasnt related to academicachievement. diffus academic identity wrer negatively related to academic achievement and achieved academic identity were negatively related to academic achievement. boys have higher marriage and family future orientation scores than girls. the results indicated that future oreintation and academic identity accounted for variance on academic achieiment.