رابطه بافت فرهنگی ، سبک های تفکر ، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54590
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم احمدیان نسب
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف مطالعه حاضر، شناسایی رابطه بافت فرهنگی، سبک¬های تفکر، انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می-باشد. با استفاده از روش نمونه¬گیری طبقه¬ای، تعداد 303 دانشجوی دختر و پسر سال سوم و چهارم شاغل به تحصیل در پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس فردگرایی/جمع¬گرایی و فاصله قدرت(اسرایت و کاراهانا،2006)، سیاهه سبک¬های تفکر (TSI) استرنبرگ و واگنر(1997) و مقیاس انگیزش پیشرفت(AMS-R) لانگ و فریز(2006) استفاده شد. در این مطالعه معدل دروس دانشجویان به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده¬ها با استفاده از رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که بین جمع¬گرایی/فردگرایی و سبک تفکر نوع اول و ترس از شکست با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد در حالی¬که سبک تفکر نوع سوم با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. . هم¬چنین رابطه بین فاصله قدرت با پیشرفت تحصیلی و مولفه انگیزشی امید به موفقیت با پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. این نتایج بیانگر نقش متغیرهای بافتی و محیطی و متغیرهای مستقل از توانایی در پیشرفت تحصیلی می¬باشند و بر لزوم شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی تاکید می-ورزند. کلید واژه¬ها: بافت فرهنگی، سبک¬های تفکر¬، انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- Abstract The main purpose of present study was to investigate the relationship of cultural context, thinking styles and achievement motivation with academic achievement among Tehran university students. 303 students (96 boys, 207 girls), selected through stratified sampling method, answered a questionnaire, which consisted individualism/collectivism & power distance scale (srite & karahanna, 2006), thinking styles inventory (Sternberg & Wagner, 1997) and achievement motivation scale ? revised (lang & fries, 2006). Results indicated that contextual variable of individualism/collectivism and complex thinking styles (type 1 styles) & achievement motivation to avoid failure were positively correlated with academic achievement and the situation/task ? dependent thinking styles (type 3 styles) were negatively correlated with academic achievement. Also, contextual variable of power distance & achievement motivation to approach success didn't correlate with one. The study showed the role of contextual and environmental variables & independently of ability variables on academic achievement. Moreover, it emphasized on understanding of effective factors on academic performance. Keywords: cultural context, thinking styles, achievement motivation, academic achievement