عنوان پایاننامه
ارائه چارچوبی به منظور ارزیابی میزان آمادگی سازمانها برای اجرای استراتژی های سفارشی سازی محصولات / خدمات
- رشته تحصیلی
- مهندسی فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42583;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1620
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- آزاده پیشداد
- استاد راهنما
- فتانه تقی یاره
- چکیده
- چکیده هدف- به منظور دستیابی به بهره¬وری و کارآیی بالا در بازار رقابتی امروز، مدیران ارشد باید ابتدا آمادگی و توانایی شرکت خود و محیط را برای سفارشی سازی محصولات/ خدمات، به دقت مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند و پس از کسب اطمینان کافی از کارآ بودن این استراتژی¬ها، آن را در بنگاه اقتصادی خود به کار گیرند. هدف از این تحقیق، فراهم آوردن چارچوبی جهت ارزیابی میزان آمادگی شرکت¬ها برای سفارشی سازی محصولات/ خدمات و کمک به مدیران ارشد برای دستیابی به کارایی بالا در راستای اهداف بنگاه اقتصادی است. این ابزار ارزیابی، آن¬ها را قادر می¬سازد که قبل از به کارگیری این سیاست¬ها در بنگاه اقتصادی خود، نقاط قوت، ضعف، فرصت¬ها و تهدید¬ها در حوزه تولید داخلی و فناوری اطلاعات را مورد ارزیابی و بحث قرار دهند. طراحی/ متدولوژی/ رویکرد- رویه تحقیق شامل تولید شاخص¬های اندازه¬گیری، جمع آوری داده، فاز خالص¬سازی، خوشه¬بندی سازمان¬¬ها و بررسی مشخصات سازمان¬های متعلق به هر خوشه می¬باشد. با استفاده از روش دلفی و برگزاری جلسات طوفان مغزی، پرسش نامه¬ای به منظور پروفایل نمودن سازمان¬ها در محیط تولید و بازاریابی امروزه، توسعه یافت و سپس مورد پیش آزمون و استفاده قرار گرفت. نتایج و یافته¬ها- صحت چارچوب مدیریتی ارائه شده در این تحقیق به نام FIRM (که مخفف آمادگی شرکت برای سفارشی سازی محصولات/ خدمات است)، به طور کامل مورد آزمون قرار گرفته شده است و در پایان فاز خالص¬سازی، به منظور بررسی قابلیت اعتماد FIRM، مقادیر مورد قبولی از کرونباخ آلفا به دست آورده شد. نتیجه بررسی¬های انجام شده در زمینه مطالعه¬ی صحت ساختاری چارچوب، ما را به این نتیجه رساند که ساختار پنج بعدی ارائه شده برای FIRM ، قابل کاهش دادن به ساختار چهار بعدی است. همچنین، با استفاده از نتایج به دست آمده از به کارگیری تکنیک¬های خوشه¬بندی، سه گروه متفاوت از سازمان¬ها، شناسایی شده¬ است. در پایان بر اساس مطالعات انجام شده روی متون سفارشی سازی، بازاریابی و سیستم¬های اطلاعاتی، استراتژی¬های مناسب برای هر بنگاه اقتصادی با توجه به گروه خاصی که به آن تعلق دارد، ارائه شده است. اصالت/ ارزش- رهبران کلیدی سازمان در انواع صنایع مختلف، قادر هستند از FIRM، به عنوان ابزار ارزیابی در جهت مطرح کردن نقاط قوت و ضعف خود در حیطه¬های مختلف تولید داخلی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباط با مشتریان استفاده ¬نمایند تا بتوانند استراتژی¬های سفارشی¬سازی محصولات را با سهولت بیشتری به اجرا در آورند. واژه¬های کلیدی- سفارشی¬سازی محصولات، توسعه استراتژی، چارچوب FIRM ،خوشه¬بندی شرکت¬ها.
- Abstract
- Abstracts Purpose – Nowadays, managers would achieve superior performance and greater efficiency by evaluating their firm’s readiness for mass customization before committing their company to such a strategy. The purpose of this research is to handle this issue by proposing a managerial framework -named FIRM- for firm profiling which offers the strategic shift toward mass customization concept. The aim is to provide a tool for executives which help them discuss strengths and weaknesses in the internal production and information technology areas before utilizing these policies. Design/methodology/approach – The research procedure consists of measurement scales generation, data gathering, purification phase, firm clustering and profiling. Using Delphi method and brainstorming sessions, a questionnaire is developed, pre-tested and administered for firms profiling in today’s marketing and production environment. Findings – A validation test of FIRM is presented and satisfactory levels of Cronbach alpha are obtained at the end of the purification process. The results lead us to believe that the five-dimension structure of FIRM may be reduced to a four-dimension construct. Using k-means cluster analysis results, three different groups of firms is founded. We claimed that FIRM would help strategic decision-makers to identify the particular policies and configurations necessary for their business. Clear directions on how to manage customization policies for each firm belonging to special cluster is provided. Originality/value – Chief organizational leaders in various kinds of industries may be employing FIRM as an assessment tool to successfully utilize their knowledge and understanding of the firm and its customers. It will help them to support their customization policies. Key words – Mass customization; Strategy development; FIRM framework; Firm clustering