عنوان پایاننامه
بدن دولت مدرنیته تجربه ی تجدد ایرانی و تیین آن در بدن
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54363;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4415
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- بیتا نقاشیان
- استاد راهنما
- ابوعلی ودادهیر
- چکیده
- این رساله با معرفیِ نظریِ انسان شناسی تاریخی و از این منظر، با عطف به بدن، میکوشد بر محور نقد اندیشهی پیشرفت به مثابهی وجه اساسیِ تعرّف مدرنیته و تجدّد در ایران، و نقد اندیشهی پیشرفت به مثابهی ایدئولوژی، برههای خاص از تاریخ ایران را مورد بررسی قرار دهد؛ از این طریق از یک طرف از تاریخ نگاری دولت- ملت خارج شده و به سوی گونه¬ای از تاریخ نگاری و تاریخ شناسیِ انسانشناسانه و تاریخ خُرد و «تاریخ پیرامون» حرکت کند و از طرف دیگر ایده ی دولت واحد مدرن مرکز به مثابه ی تابعی از ایده ی پیشرفت را با تمنای خروج از قالب متافیزیکِ اندیشهی پیشرفت و قالب متافیزیکِ دولت برای ایران به نقد بکشد. ازین رو از ابتدای پژوهش مفاهیم «اندیشه پیشرفت»، «دولت» و «بدن» در ارتباط با مفهوم «تاریخ» و همپیوند با مفاهیم ضروری دیگر همچون مفهوم «امرکلی»، «غایت»، «ایده»، «خِرد»، «تکامل» و «تطور»، «امر مشخص»، «امر خُرد» و «زندگی» در یک منظومه ی دیالکتیکی پی گرفته میشوند. همزمان با بررسیِ تکوینی این مفاهیم از یونان و قرون وسطی متأخر تا روشنگری و سده ی اخیر، به دستگاه های نظری درگیر با این مفاهیم پرداخته شده و مفاهیم و درهم تنیدگی مفاهیم، در قلب آنها پیگیری میشوند. در این میان، پنداره ی فلسفیِ پیشرفت و فلسفه ی انسان شناختی تطوری یا تکاملی با ایده ی عطف به «تمدن» و باور داشتن به اصل «تکامل» و «پیشرفت» در سرنوشت تمدن ها و نیز جبر تاریخ و قرار دادن برخی جوامع در مادونِ «تمدن» تحتِ سیاقِ «حرکت تاریخ» به سوی «تمدن» بر اثر آموزه های عصر روشنگری، «روشنگری، در مقام اندیشه ی پیشرفت» و نیز اصل «اندیشه ی پیشرفت» به «تمدن» پیگیری میشوند. همچنین سیطره¬ی دیرین و عظیمِ متافیزیکِ امر کلی و متافیزیک خِرد یا روح و متافیزیکِ تاریخ و فلسفه ی تاریخ و قوم مداریِ منبعث از آن نخست از لحاظ نظری و سپس به مثابه ی بنیادهای مدرنیزاسیون ایرانی مورد توجه قرار میگیرد. همچنین به بحران فلسفه ی تاریخ نزد مکتب بازل و پس از ایشان فیلسوفان مدرنیته پرداخته شده و در این سیر به برساخت دستاوردهای نظری مفهومی در ارتباط مستقیم با مفهوم و رشته ی انسانشناسی، انسان شناسی تاریخی، انسان شناسی دیالکتیکی و انسان شناسی مدرنیته دست یازیده شده و در این میان به درکی پرداخته میشود که انسان شناسی را از مردم شناسی متمایز دانسته و در تقابل نظری قرار میدهد.
- Abstract
- Abstract: This study is to introduce some relevant perspective in the historical, dialectic, and modernity anthropology. It also deals with the philosophical foundation for all of these perspectives under the umbrella of historical anthropology. In the broad sense, this study is based on two intersections; first, a critique of '' the idea of progress'' in the literature as an essential face of modernity and as an Ideology. The second intersection is the body as fundamental state of existence in the world. Therefore, focus of this thesis historically is on the period of first Pahlavi (1921-1941) in Iran. More specifically, this study aims to gain the objectives as follows: First, the study is to figure out state-nation historiography in Iran, mowing to an anthropological historiography, Historilogy, and mapping a particular and peripheral history. The second, this study is to criticize the notion of state as a central, modern and homogeneous entity, assessing the state as offspring of the Idea of progress as well. As mentioned earlier, the study has also pointed to some relevant integral notions in the literature including the universal, the end, the reason, the unit, the evolution, the concrete, the particular, and the life, in general. These ideas or notions were all treated taking an interdependent and integrated approach with a focus on the dialectic constellation. In conclusion, the result of this study revealed that in Iran the ideas of reasoned and universal metaphysic and the history Philosophy are all the foundations of Iranian modernization and that ultimately through the mentioned period of Iranian history, the body was, for the most part, influenced, determined and victimized by the process of modernization.