عنوان پایان‌نامه

بررسی مردم شناختی دست افشانی زیبایی شناسی نیایش و آیین (با تاکید بر فرهنگ مردم کرد)



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مردم شناختی دست افشانی زیبایی شناسی نیایش و آیین (با تاکید بر فرهنگ مردم کرد)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4472;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56094
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    ناهید عبدلی
    استاد راهنما
    جلال الدین رفیع فر

    پژوهش پیشرو با هدف بررسی جنبه های معنایی – ساختاری و کارکردی هلپرکی و سماع کردی آغاز گردید و سعی نمود تا با استفاده از رویکرد، روش شناسی و نظریه های انسان شناختی رقص به پرسش هایی از قبیل منشأ و روند حرکت های فراروزمره در زندگی مردم و انواع و ساختار حرکت در فضا و زمان به واسطه ی بدن خلاق پاسخ گوید. برای این منظور در ابتدا نتایج بررسی روند حرکت های فراروزمره در تاریخ ایران بیان گردید. ساختار انواع هلپرکی و سماع با روش مردم نگاری تجربی و سیستم تحلیل حرکت، در سه وجه فضا، زمان و بدن مورد بررسی قرار گرفت و داده های بدست آمده در چهار حوزه ی سنندج، کرمانشاه و ایلام، مکریان و اورامانات بر اساس مشخصه های هر منطقه (ساختار بدن، الگوهای حرکت و ....) طبقه بندی شدند. در یافته های پژوهش شرح داده شد که چگونه می توان به کمک تقطیع و تحلیل جزئیات حرکات به مانند زبان، عناصر معنادار و اصیل را از عناصر تزئینی و جدید تفکیک نمود و به الگوهای شکلی (فرمی) و محتوایی اثر دست یافت. در بخش دیگری از یافته ها، با ترکیب الگوهای تحلیلی - توصیفی لبن، زاکس و هانا عناصر معنایی حرکات، تحلیل شدند. در نهایت، با توجه به رویکرد کارکردی، نقش هلپرکی در زندگی مردم کرد توضیح داده شد و این نتیجه بدست آمد که در مجموعه رقص های کردی، یک تغییر کارکردی از رقص مشارکتی به سمت رقص صحنه ای و نمایشی دیده می شود و حرکات فراروزمره برای بازنمایی هویت فرهنگی مردم کُرد در فرم هنرنمایشی عرضه می گردد.
    Abstract
    Precursor research begun to aim survey the aspects semantic - structural and functional Halparki and Samae and tried to answer to use the approach, methodology and theories of anthropological of dance for questions such as the origin and process of ultra daily movements in people's live and Species and structure movement in space and time through creative body. For this purpose, on the first, were expressed research results the trend of ultra daily movements in the history of Iran. Structure of Species Halparki and Samae Was examined with methods experimental ethnography and movement analysis system (Labanotation) in the three aspect of space, time and the body and Were classified data obtained in four areas of Kurdistan, Kermanshah and Ilam, Mokrian and Oramanat based on the characteristics of each region (body structure, the body motion patterns, etc) .In other findings, It was demonstrated that how maybe separated to help fractionation and analysis of motion details like language, meaningful and original elements of Decorative and new elements and found to patterns of form and content. In another part of the findings, movements semantic elements were analyzed with combination of models analytical - description of Laban, Hanna and Sachs. Finally, According to the functional approach, was explained Halparki role in kurdish people living and this result acquire that in Kurdish dance set,be seen functional shift from participatory dance toward scene dance and ultra daily movements are presented for cultural identity representation of the kurdish people in form performing arts.