عنوان پایان‌نامه

شیکه های اجتماعی قومی اعتماد و رفتار انتخاباتی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شیکه های اجتماعی قومی اعتماد و رفتار انتخاباتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3036;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53105
    تاریخ دفاع
    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱

    رفتار انتخاباتی به عنوان کنش سیاسی، ریشه در فرهنگ سیاسی جامعه دارد و فرهنگ سیاسی هر جامعه¬ای بر پایه¬ی فرهنگ عمومی همان جامعه شکل می¬گیرد؛ بنابراین در بررسی وتحلیل رفتارهای انتخاباتی، نقش عوامل فرهنگی و ساختارهای اجتماعی حائز اهمیت بسیار است. برخی از محققین بر ویژگی¬هایی چون خویشاوندگرایی، بیگانه¬هراسی، بی¬اعتمادی و بدبینی در فرهنگ سیاسی ایران تاکید دارند. در این چارچوب است که فرهنگ سیاسی موجب تولید نوعی تعلق و احساس هویت خاصی می¬شود و می¬تواند با ایجاد شبکه¬ها و انجمن¬های قومی و خویشاوندی، زمینه را برای همکاری گروهی براساس تعلق و تعصبات گروهی و قومی فراهم و با تولید نوعی مرزبندی¬های هویتی، همکاری و اعتماد را به درون گروه محصور نماید. شبکه¬های اجتماعی قومی زمینه اعتماد و همکاری میان گروهی را که لازمه مشارکت دموکراتیک باشد، از بین می¬برند و چنین می¬شود که در شهری چون شهربابک که شبکه¬ها و انجمن¬های قومی فعالند، زمینه مشارکت و همکاری قومی فراهم شده و مشارکت انتخاباتی را به تبع فرهنگ سیاسی حاکم، قومی می¬کنند. در این پژوهش ما در پی پاسخگویی به این سوال بودیم که، ویژگی¬های سرمایه اجتماعی از قبیل اعتماد و شبکه¬های اجتماعی« قومی»، چه تاثیری بر رفتار انتخاباتی شهروندان شهربابکی در انتخابات مجلس نهم دارند؟ نتایج این پژوهش، بر اساس داده¬های مربوط به 400 نمونه پژوهشی نشان می¬دهد که به طور متوسط 62% مردان و 3/58% زنان پاسخگو، معتقدند که شبکه¬های قومی بر شیوه رای دادن آنها تاثیر دارد و این در حالی است که اکثر آنها دارای درآمد، تحصیلات و سن پایین می¬باشند.
    Abstract
    Election behavior as a political act has roots in the political culture of the society which itself is formed based on the political culture of that society, therefore in the investigation and analysis of election behavior the role of cultural factors and social structures is of paramount importance. Some researchers believe in ethnicity, phobia and untrusted in Iran’s political culture. In such a framework, the political culture causes kind of dependency and a particular identity feeling. These conditions can be basis upon which the group cooperation, based on the devotion for and bias toward the ethnic groups, can occur. In this way, borders are defined around the group to which each member belongs and all of cooperation are limited within the group such social ethnic networks provide the conditions where the trust and intra-group cooperation no longer exist which are the important features of a democratic participation. In Shahrebabak sity, where these ethnic networks actively work, the condition for an ethnic participation is provided and the election participation is directly affected toward ethnic election participation. In this study, the aim was to answer the question that: In which ways, social networks features such as trust and ethnic social networks, influence the election behavior of Shahrebabak sity in 9 parliament election? A number of 400 case samples were taken through which the study was conducted. On average, %62 of men and %58.3 of women in the selected population believe that their participation in the parliament election had been directly affected through their membership in the social ethnic groups. These fractions of the population under study have generally low levels of income, education and age. Key words: ethnicity, social ethnic networks, trust and Election behavior