نیاز سنجی آموزشی کارشناس اداره آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با تاثیر بر روش دیکوم
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54269
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه زارعی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده نیاز سنجی یکی از بحث انگیزترین مفاهیم مطرح در حوزه ی خدمات اجتماعی، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است. نیازسنجی آموزشی عبارت است از" شناسایی نیازها و فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد." پژوهش حاضر به هدف آموزشی شغل کارشناس اداره آموزش شرکت بهره وری نفت و گاز زاگرس جنوبی با تاکید بر روش دیکوم صورت پذیرفته است. بدین منظور تعداد 45 نفر از کارشناسان آموزش به صورت سرشماری و بر اساس شایستگی شغلی در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد مطالعه قرار گرفته اند. وظایف اصلی و وظایف فرعی و شایستگی ها شغلی کارشناسان آموزش از طریق برگزاری کارگاه تجزیه و تحلیل دیکوم استخراج شده و داده های مربوط به نیاز ها با ابزار پرسشنامه محقق ساخته ای جمع آوری شده است. نتایج بدست آمده از بررسی تک تک سؤالات پرسشنامه نشان می دهد که کارشناس آموزش در تمامی شایستگی های شغلی خود نیاز به آموزش دارند و تمامی شایستگی ها نیاز آموزشی تلقی می شود و در مؤلفه دانش، دانش اصول و روش های طراحی آموزشی، آموزش و تعلیم دادن به افراد و گروه ها و ارزیابی نتایج آموزش و در مؤلفه مهارت، شایستگی مهارتهای ارزش آفرینی و در مولفه نگرش، نگرش اکتشافی: استفاده از ایده و فعالیت های فکری زیاد، نخستین اولویت نیاز آموزشی به شمار می رود. شایسته است آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای اثربخشی هر چه بهتر دوره های آموزشی خود، اهداف آموزشی دوره ها را مطابق با نیازهای آموزشی کارشناسان مربوطه برنامه ریزی و طراحی کند. .
- Abstract
- Abstact Need assessment is one of the most crucial concepts in social service education and planning. Educational need assessment is recognition of requirements and the difference between what it should be. This research is under taken on the subject of need assessment for the position of educational expert in south Zagros Oil and Gas company using DACUM method.45 indiritaols with this company have been surveyed and the resalt have been studied based on accupational skills in both present and desirable condition.Duties and tasks have been defined a long with occupational competence through holding a work shop of DACUM analysis.Need data and in formation are collected with a researcher made questiovaire tool.The result of the study shows that the experets neen to be trainen in every aspect of their occupational compentence. In knowledge paraments: principles of desining educational methods, instructing indireituals and group and evaluating the results. In skill parometes, competence skills and in theoretical parmeteis, intellectual activity and ideas are the educational priorities. It s desible and more efficit that the educational department of the company it set it s instructive goals basis of educational needs of it s experts.