عنوان پایان‌نامه

تاثیر نابرابری اقتصادی - اجتماعی- فرهنگی -بر سطح سواد علمی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی استان قزوین



    دانشجو در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر نابرابری اقتصادی - اجتماعی- فرهنگی -بر سطح سواد علمی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی استان قزوین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53898
    تاریخ دفاع
    ۲۸ تیر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده زمینه و هدف:وظیفه آموزش وپرورش ایجاد سواد علمی دردانش آموزان است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی – اجتماعی- فرهنگی خانواده با سطح سواد علمی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر قزوین بود. روش تحقیق: پس از اجرای آزمایشی و تحلیل داده های حاصل و تایید روایی و پایایی سؤالات پرسشنامه، اجرا روی238نفر نمونه که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسببدست آمده بودند صورت گرفت و داده‌ها جمع آوری و به روش تحلیل واریانس یک راهه با کمک نرم افزار spss گروه های مختلف با هم مقایسه گردید. تأثیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی- فرهنگی خانواده بر سطح سواد علمی دانش آموزان مشخص شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه به روش باز آزمایی 89/0 و آلفای کرونباخ آن 81/0=? بدست آمد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که سطح سواد علمی دانش آموزان گروه‌های مختلف اقتصادی –اجتماعی-فرهنگی با هم تفاوت دارد؛ و رابطه معناداری بین این گروه‌ها در سطح 01/0 وجود دارد. نتیجه گیری: این روابط بیانگر آن است که نابرابری اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی اثر معنی دار در سواد علمی جامعه دارد و افرادی که در سطوح بالاتر اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی قرار دارند نسبت بیشتری از سواد علمی جامعه را به خود اختصاص داده‌اند. واژگان کلیدی: سواد علمی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی – فرهنگی خانواده، نابرابری ، PISA
    Abstract
    Abstract Introduction: the task of education shall establish scientific literacy students. The aim of this study was to determine socio-economic-culture inequality in scientific literacy in third-grade students in the city of Qazvin. Method: In this descriptive-analytic and cross-sectional study, 238 third-grade students of Qazvin Province selected through stratified sampling were assessed for scientific literacy through a researcher-made questionnaire. The questionnaire was standardized for validity and reliability. Reliability of the questionnaire with Kronbach’s alpha co-efficient was 0.81 and test – retest method was 0.90. Gathered data was statistically analyzed and P-value less than 0.05 was considered significant. Findings: this study revealed that the level of scientific literacy for students with multiple socio-economic –culture status was different and assosiate between these groups was significant. Conclusion: The results of this study showed socio-economic-culture inequality in scientific literacy. Since socio-economic- culturally deprived groups in the community are at high risk for low scientific literacy appropriate planning for effective intervention in these groups should be considered by relevant decision makers in social affairs. Keywords: scientific literacy, economic situation and social-cultural family, inequality, PISA