رابطه بین جو سازمانی و انگیزش شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52801
- تاریخ دفاع
- ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- رضا شاه محمدی گلرخ
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده هدف از این تحقیق ، شناسایی رابطه ی بین جو سازمانی و انگیزش شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مد ارس دولتی شهرستان بوئین زهرا می باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان پایه های چهارم و پنجم مدارس دولتی شهرستان بوئین زهرا بود که از میان آن ها ، نمونه 140 نفری بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی و از طریق قرعه کشی انتخاب شد . روش تحقیق توصیفی و طرح تحقیق همبستگی می باشد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامهOCDQ-RE هالپین و کرافت(تجدید نظرشده توسط هوی و کلاور) برای سنجش جو سازمانی مدارس ابتدایی و WPI آمابایل و همکاران ، برای انگیزش شغلی معلمان استفاده شده است و معدل دانش آموزان ، ملاک پیشرفت تحصیلی می باشد . یافته ها نشان می دهد که بین برخی مولفه های جو سازمانی ( رفتار حمایتی ، هدایتی ،حرفه ای و صمیمی ) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد و رابطه ی رفتار محدودکننده مدیر با پیشرفت تحصیلی منفی می باشد و بین رفتار بیگانه معلمان ، با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی معنادار وجود ندارد . در بین مولفه های انگیزش شغلی نیز تنها انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و بین انگیزش بیرونی با پیشرفت تحصیلی رابطه ی معنا دار وجود ندارد . کلید واژه ها : جو سازمانی ، انگیزش شغلی ، پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- Abstract The aim of this research was to identify the relationship between teachers’ organizational climate and job motivation with the academic achievement of 4th and 5th grade students of governmental schools in Bounzahra city. The population of current research included all teachers of 4th and 5th grade of governmental schools in Bounzahra city among which a sample of 140 teachers (N=140) was selected randomly via Morgan table and balloting. Research method is descriptive its design is correlation. Demanded data on organizational climate were gathered with Halpin and Craft’s OCDQ-RE questionnaire (Revised by Huy and Claver), and data about teachers’ job motivation were recorded with WPI (Amabile et al). Students’ average was the criterion for academic achievement. Results indicate that; Some factors (supportive behavior, directive behavior, occupational behavior and sincere behavior) are significant with academic achievement. Strange behavior and restrictive behavior have negative relation with academic achievement. Although motivational factors (internal and external) have correlation with academic achievement, their correlation is not as significant as enough. Results from ANOVA analysis indicated that all factors of organizational climate except strange behavior are significant. Also among job motivational factors, internal factors were the only significant factors. Keywords: Organizational climate, Job motivation, Academic achievement