عنوان پایان‌نامه

نگرش و ادراک دبیران ریاضی، در باره ی ماهیت ریاضی و آموزشی ریاضی ، در شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نگرش و ادراک دبیران ریاضی، در باره ی ماهیت ریاضی و آموزشی ریاضی ، در شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55473
    تاریخ دفاع
    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    مریم انواری
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده: درک معلم ریاضی، از ریاضیات و آموزش ریاضیات، یک ویژگی اساسی و بنیادی درکلاس درس، قلمداد می‌شود. ادراک معلمان روی باور آنها تأثیر می‌گذارد و باورها نوع رفتار در کلاس را مشخص می‌کنند. نگرش به عنوان واکنش عاطفی و تمایل رفتاری معلم، تحت تأثیر عوامل محیطی، ادراک و باورهاست. این پژوهش با هدف شناخت ادراک و نگرش دبیران ریاضی زن منطقه¬ی 15شهر تهران، نسبت به ریاضیات و آموزش آن؛ انجام شده است. تأثیر ادراک و نگرش، بر عملکرد آموزشی، استراتژی‌های مورد استفاده در آموزش و انتظارات آموزشی معلمان؛ از دیگر اهداف این تحقیق به شمار می‌رود. مطالعه ازروش کیفی و سنت پژوهشی پدیدار نگاری انجام شده است. جامعه‌ی مورد بررسی، دبیران زن منطقه‌ی 15 شهر تهران، باحداقل 10 سال سابقه‌ی تدریس، می‌باشند. داده‌های مطالعه از روش مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شده؛ پس از پیاده‌سازی وکدگذاری، مقوله‌بندی و تحلیل شدند. مرحله‌ی جمع‌آوری داده در مصاحبه ی هفتم به اشباع رسید و دو مصاحبه‌ی دیگر برای تایید نتایج به دست آمده، انجام شد. برای اعتبارسنجی، روش های تحلیل موقعیت مصاحبه، ارزیابی با روش ارتباطی، دریافت نظر همکاران و بازتاب‌پذیری مورد استفاده قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده، شرکت‌کنندگان، ریاضیات را علمی انتزاعی، منطقی، وجودی و کاربرد پذیردانسته، ویژگی‌ها و پیامدهای ادراکی و کاربردی برایش قائل شدند. آموزش ریاضی از نظر شرکت‌کنندگان، آموزش تفکر و استدلال بوده، دانش موضوعی ریاضی را نیز در بر می‌گیرد. در پاسخ به سؤالات فرعی پژوهش، شرکت‌کنندگان تأثیر ادراک شخصی بر روش‌های آموزشی را در اکثر مواقع غیرممکن دانسته، عوامل محیطی را مورد نقد قرار دادند. بنا بر یافته‌ها، به وجود آمدن قدرت تفکر، تعقل، استدلال و حل مسئله از مهمترین انتظارات آموزشی شرکت‌کنندگان است؛ که به علت عوامل محیطی و انگیزشی، در اغلب مواقع حاصل نمی‌شود. عوامل دخیل بر فرایند آموزش که مورد نقد شرکت‌کنندگان قرار داشت؛ با عنوان آسیب‌شناسی آموزش ریاضی در منطقه‌ی 15 شهر تهران، در زمره‌ی یافته‌های جانبی این مطالعه به حساب می‌آید. کلمات کلیدی: ادراک، نگرش، باور، ریاضیات، آموزش ریاضیات، پدیدارنگاری
    Abstract
    Abstract According to studies, attitude and perception of the teachers, has been know as an influential element on their educational performance. Accordingly, perception of a mathematical teacher from mathematics and education of mathematics is a basic element in the classroom. The perception of the teachers affects their belief and beliefs specify the behavior in the classroom. Attitude as an emotional reaction and behavior tendency is influenced by environmental factors, perception and beliefs. The current study has been performed in order to recognize the attitude and perception of female mathematics teachers 15 region of Tehran, about mathematics and it,s educational methods. Influence of perception and attitude on educational performance, applied strategies in educational and educational expectations of the teachers, another goal of the current study .The study has been performed by Qualitative research and phenomenography method. The statistical population is the female teachers of 15 region of Tehran, with at least 10 years of experience in teaching. Data has been gathered by Semi-structured interview method and after coding, has been analyzed and categorized. Data gathering phase has been completed after 7 interview and the two other interviews has been performed for confirmation with the results. For validation , the interview situation method, Evaluate communication method, receive of the opinion of the colleagues and reflectivity method has been used. Results shows that the participants evaluate the mathematics as a conceptual, rational, existential and applicable science and belief in perceptional and applied outcomes of it. Educational of mathematics, according to participants opinion is the education of thinking and reasoning and it includes the subject knowledge too. As an answer to sub questions of the investigate ,the participants believes that it is impossible for personal perception to affect the educational method, but they criticize the environmental factors. According to outcomes the creation of the thinking ability, intellection, reasoning and finding solution is the most important educational expectation of the participants, which is not obtained in most of the cases due to environmental and motivational factors. The effective elements on the process of education which has been criticized by participants, named as pathology of the education of the math in 15 region of Tehran, is a lateral outcome of the current study. Keywords: perception, attitude, belief, mathematics, education of mathematics, phenomenography