عنوان پایان‌نامه

مقایسه اسلوب های هنری و اخلاقی درادبیات کودکان ( نادرابراهیمی - ایران -و لیناکیلانی از سوریه)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه اسلوب های هنری و اخلاقی درادبیات کودکان ( نادرابراهیمی - ایران -و لیناکیلانی از سوریه)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1732;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56418
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    دانشجو
    میرفت سلمان
    استاد راهنما
    امید مجد

    ادبیات کودکان و نوجوانان که اغلب نویسندگان و محققان آنرا «سهل و ممتنع» نامیده‌اند، ادبیاتی است که علاوه بر برخورداری از بالاترین سطح ادبی و فنی، باید ساده و روشن باشد و با شیو? فکر و نگاه کودک به محیط، اشیاء و حادثه‌ها سازگار گردد. همچنین بر اساس ویژگیهای روانی و معرفتی کودک نوشته شود. اگرچه امروزه نویسندگان در این باره تلاش قابل توجهی کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند نیازهای کودکان و نوجوانان در این زمینه را برطرف سازند (بخصوص آنگاه که سطح هشیاری و کنجکاوی کودک امروز را مدّ نظر قرار دهیم). داستان کودک یا نوجوانی که از سطح بسیار عالی از لحاظ ادبی و فنی برخوردار باشد، اما پیام مفیدی (از لحاظ اخلاقی، اجتماعی، سرگرمی، تربیتی، آموزشی و مذهبی) نداشته باشد، داستان خوبی به شمار نمی‌آید. همچنین داستانی را که دارای پیام بسیار مفید و مؤثری است، اما ویژگیهای ادبی آن در سطح پائینی قرار دارد، نمیتوان به عنوان داستانی مناسب برای کودکان معرفی کرد. در حالیکه داستان دو شرط پیشین را دارا باشد، اما با سنّ و سال، درک و نیازهای کودک و یا نوجوان تناسبی نداشته باشد، بازهم داستان خوبی محسوب نمیشود. کلمات کلیدی: ادبیات کودکان و نوجوانان، داستان، پیام داستان، موضوع، شخصیت، زاویه دید، راوی، پیرنگ، زبان، تصویرگری.
    Abstract
    Kids and teenagers literature that is called by most writers as “simple and hard”, is a literature that have to be written not only with the highest literature standards but also have to be simple and clear and written with consideration to the way kids see and think of their environment and based on terminology known by them. Even though contemporary writers have been making noticeable efforts, they could not meet the needs of kids and teenagers in this domain. (Especially if we take into consideration the smart and investigative minds of today’s children) Children’s stories that have the highest literature standards but fail to have beneficial messages (ethical, social, fun, educational, and religious), stories that have those messages but have low literature standards, and stories that have both conditions but do not take into consideration the age and the needs of children are stories that cannot be considered as good children’s stories. Keywords: Children’s literature, Story, Story message, subject, personality, viewpoint, narrator, plot, language, Illustration