عنوان پایاننامه
نقد تاویلی عارفان در خصوص مراتب و مقامات آسیه به عنوان یکی از مظاهر برجسته زن در متون نثر فارسی تا قرن هفتم
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 11236;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57018
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه حکیما
- استاد راهنما
- حمیرا زمردی
- چکیده
- همواره اسوه های قرآنی و دینی در ادبیات عرفانی بازتاب داشته اند، از آن جمله حضرت آسیه(س) است.در قرآن کریم دو بار از این بانو بدون ذکر نام، یاد شده است. یک بار در شرح برگرفتهشدن حضرت موسی(ع) از رود نیل (قصص، آیه 9) و بار دیگر در آی? 11 سور? تحریم:که ایشان از خدا خواست او را از فرعون و قوم ستمکارش رهایی بخشد وخانهای در بهشت، نزد خود روزی وی سازد. خداوند وی را نمونه و الگو برای تمام مردان و زنان باایمان قرار داده است. در کشفالاسرار ذیل تفسیر سور? تحریم آمده است «روی عن النبی(ص) قال: حسبک من نساء العالمین؛ مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد(ص) و آسیه امرأه فرعون. و نیز وی را در کنار حضرت زهرا(س) و خدیجه(س) و مریم(س) جزء چهار زنی که به کمال رسیدهاند قرار داده است . عارفانی چون ابوالفضل میبدی، عینالقضات همدانی، مولانا، ابن عربی و... بر مبنای آیات قرآن و روایات، مراتب و مقامات والایی برای آن حضرت قائل شدهاند. از جمله او را از اوتاد، ابدال، فانی حق و بند? مقرب باریتعالی و از اولیاءالله دانستهاند. دعای آسیه(س) در هنگام شهادت، محل تأویلهای عرفانی و نشاندهند? رسیدن ایشان به مقام فنافیالله و عندیت است و نیز نقش ایشان در برابر حضرت موسی(ع) وهمچنین نقش متضاد با فرعون و زندگی همراه با ایمان پنهان ایشان در کاخ فرعون، مبیّن مراتب بالای ایمان و یقین است. لذا در این پژوهش، قرآن کریم و نیز متون تفسیری و عرفانی در باب آسیه(س) مورد ارزیابی و کاوش قرار گرفته شده است و کمال، فنا، ولی، ابدال، اوتاد، کشف و مشاهدت که در زندگی آسیه نمود دارد؛ مورد رمزگشایی و تحلیل قرار گرفته شده است. ونیز تکملهای در باب مقام شامخ حضرت زهرا(س) آمده است. واژگان کلیدی: آسیه، زن، کمال، سیرو سلوک.
- Abstract
- Quran models always have been reflected in the mystical literary. One of this is Asiyeh. God points to Asiyeh at tow Suras( Gessas and Tahrim). She is model for any faithful women and men. In anecdotes Asiyeh peer to the holy women, (holy Maryam and Khadijeh and Fatemeh ( peace be upon them) is one of the four women that attained to perfection. Maibudi, Aynul Qodahat Hamedani. Ibn Arabi and Molana based on the Quran Suras and Verses dedused her high status and spiritual levels. They assigned her, saint and perfect woman and annihilated. The Purpose of the study was to Quran and commentary and mystical books about Asiyeh.