عنوان پایاننامه
مقایسه سطح اخلاق در بوستان و گلستان با توجه به نظریه رشد اخلاقی گلبرگ
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 6 4769;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51733
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مونا بابائی
- استاد راهنما
- روح اله هادی
- چکیده
- مبحث اخلاق در آثار سعدی یکی از موضوعاتی است که توجه اکثر سعدی پژوهان را به خود جلب کرده است. از آنجا که استفاده از نظریات و فرضیه های علمی و تطبیق آن ها با موضوعات ادبی زمینه دقیق تری را برای گفتگوی علمی فراهم میکند، در این رساله سعی شده است تا با بهره گرفتن از یک نظریه اخلاقی- روانشناسی، کاوشی بر حکایت های اخلاقی بوستان و گلستان انجام شود. نظریه ای که به عنوان پایه بررسیهای این رساله در نظر گرفته شده، نظریه رشد اخلاقی کلبرگ نام دارد. مبنای این نظریه بر نیت و انگیزه اخلاقی استوار است و مراحل رشد، در یک دسته بندی شش مرحله ای تنظیم شده اند. در این رساله پس از ارائه و مروری بر کلیات نظریه کلبرگ، دو طیف از بررسی های کلی و موردی بر روی حکایت های اخلاقی بوستان و گلستان انجام گرفته است. بررسی های کلی مربوط به مقایسه اجمالی کلیه حکایت ها با نظریه کلبرگ و بررسی های موردی مربوط به موضوع دروغ مصلحت آمیز و بحث تعارض اخلاقی در آثار سعدی است. واژگان کلیدی: رشد اخلاقی، سعدی، بوستان، گلستان، کلبرگ، سطوح شش گانه اخلاقی، انگیزه اخلاقی، عمل اخلاقی، دروغ مصلحت آمیز.
- Abstract
- Topics on ethics in Sadi’s writings are one of the subjects that have attracted most Sadi researches’ attention to it. Using scientific theories and matching them with literary topics provides a more accurate field for scientific discussions, so in this proposal, by taking advantage of a moral-psychological theory, I have tried to explore Sadi’s moral anecdotes. The theory chosen as the base of studies in this proposal is the Kohlberg’s theory of moral development. The theory is based on faith and moral motives and development stages are categorized in a six-step arrangement. In this writing, after introducing and reviewing the fundamentals of Kohlberg’s theory, two range of general and case studies have been conducted on the moral anecdotes of Bustan and Golestan. General studies are about brief comparison of all anecdotes with the Kohlberg’s theory and case studies are about ‘emergency lies’ and moral conflicts in Sadi’s writings.