عنوان پایان‌نامه

مقایسه سطح اخلاق در بوستان و گلستان با توجه به نظریه رشد اخلاقی گلبرگ



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه سطح اخلاق در بوستان و گلستان با توجه به نظریه رشد اخلاقی گلبرگ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 6 4769;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51733
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    مونا بابائی
    استاد راهنما
    روح اله هادی

    مبحث اخلاق در آثار سعدی یکی از موضوعاتی است که توجه اکثر سعدی پژوهان را به خود جلب کرده است. از آنجا که استفاده از نظریات و فرضیه های علمی و تطبیق آن ها با موضوعات ادبی زمینه دقیق تری را برای گفتگوی علمی فراهم میکند، در این رساله سعی شده است تا با بهره گرفتن از یک نظریه اخلاقی- روانشناسی، کاوشی بر حکایت های اخلاقی بوستان و گلستان انجام شود. نظریه ای که به عنوان پایه بررسیهای این رساله در نظر گرفته شده، نظریه رشد اخلاقی کلبرگ نام دارد. مبنای این نظریه بر نیت و انگیزه اخلاقی استوار است و مراحل رشد، در یک دسته بندی شش مرحله ای تنظیم شده اند. در این رساله پس از ارائه و مروری بر کلیات نظریه کلبرگ، دو طیف از بررسی های کلی و موردی بر روی حکایت های اخلاقی بوستان و گلستان انجام گرفته است. بررسی های کلی مربوط به مقایسه اجمالی کلیه حکایت ها با نظریه کلبرگ و بررسی های موردی مربوط به موضوع دروغ مصلحت آمیز و بحث تعارض اخلاقی در آثار سعدی است. واژگان کلیدی: رشد اخلاقی، سعدی، بوستان، گلستان، کلبرگ، سطوح شش گانه اخلاقی، انگیزه اخلاقی، عمل اخلاقی، دروغ مصلحت آمیز.
    Abstract
    Topics on ethics in Sadi’s writings are one of the subjects that have attracted most Sadi researches’ attention to it. Using scientific theories and matching them with literary topics provides a more accurate field for scientific discussions, so in this proposal, by taking advantage of a moral-psychological theory, I have tried to explore Sadi’s moral anecdotes. The theory chosen as the base of studies in this proposal is the Kohlberg’s theory of moral development. The theory is based on faith and moral motives and development stages are categorized in a six-step arrangement. In this writing, after introducing and reviewing the fundamentals of Kohlberg’s theory, two range of general and case studies have been conducted on the moral anecdotes of Bustan and Golestan. General studies are about brief comparison of all anecdotes with the Kohlberg’s theory and case studies are about ‘emergency lies’ and moral conflicts in Sadi’s writings.