عنوان پایاننامه
رابطه کارکردهای اجرایی عصب شناختی و نیازهای اساسی روان شناختی با هویت تحصیلی نقش واسطه ای خود تنظیمی و جهت گیری هدفی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2640ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81436;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2640ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81436
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهدی ناصرزعیم
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- تحول هویت یکی از عوامل مهم موفقیت تحصیلی به شمار رفته و یکی از هویتهای رایج که توسط کودکان رشد مییابد، هویت تحصیلی است که مشخصه آن چگونه عمل کردن در عرصههای تحصیلی میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی عصبشناختی و نیازهای اساسی روانشناختی با هویت تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری خودتنظیمی و جهتگیری هدفی میباشد. گروه نمونه شامل 325 دانشآموز پسر پایه سوم دبیرستانهای نظری شهر کرج، به روش خوشهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامهای متشکل از پرسشنامه هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون،2008)، خودتنظیمی (میلر و همکاران،1996)، جهتگیری هدفی (میگلی و همکاران،2000) و نیازهای اساسی روانشناختی (گاردیا، دسی و ریان،2000) پاسخ داده و دو آزمون نرمافزاری کارکردهای اجرایی (استروپ و ویسکانسین) را انجام دادند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای خودمختاری و شایستگی از طریق خودتنظیمی و جهتگیری هدفی؛ و متغیر ارتباط از طریق جهتگیری هدفی بر هویت تحصیلی تأثیر داشته است. نتایج تحقیق نشان داد که کارکردهای اجرایی با سایر متغیرهای پژوهش ارتباط معنادار ندارد.
- Abstract
- Identity development is an important factor in academic success which is the common ones grown by children`s identity that is characterzed how to act in the areas of education. This study fallows the relationship between neurocognitive executive functions and basic psychological needs with students` academic identity is mediated by self-regulation and goal orientation. The sample group consisted of 325 third grade high school boy seudents were selected through cluster sampling method in the city of karaj. They completed a questionair consisting of academic identity (Was & Isaacson, 2008), self-regulation (Miller et al., 1996), goal orientation (Midgley et al., 2000) and basic psychological needs (Guardia, Deci & Ryan, 2000) and carried out two executive function software tests. The results of path analysis showed that autonomy and competence through self-regulation and goal orientation; and relatedness through goal orientation all have an effect on academic identity. Study result showed that executive functions have no relation with other variables. Key words: academic identity, neurocognitive executive functions, basic psychological needs, self-regulation, goal orientation.