عنوان پایان‌نامه

رابطه کارکردهای اجرایی عصب شناختی و نیازهای اساسی روان شناختی با هویت تحصیلی نقش واسطه ای خود تنظیمی و جهت گیری هدفی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه کارکردهای اجرایی عصب شناختی و نیازهای اساسی روان شناختی با هویت تحصیلی نقش واسطه ای خود تنظیمی و جهت گیری هدفی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2640ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81436;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2640ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81436
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    تحول هویت یکی از عوامل مهم موفقیت تحصیلی به شمار رفته و یکی از هویت‌های رایج که توسط کودکان رشد می‌یابد، هویت تحصیلی است که مشخصه آن چگونه عمل کردن در عرصه‌های تحصیلی می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی عصب‌شناختی و نیازهای اساسی روان‌شناختی با هویت تحصیلی دانش‌آموزان با میانجی‌گری خودتنظیمی و جهت‌گیری هدفی می‌باشد. گروه نمونه شامل 325 دانش‌آموز پسر پایه سوم دبیرستان‌های نظری شهر کرج، به روش خوشه‌ای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه‌ای متشکل از پرسشنامه هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون،2008)، خودتنظیمی (میلر و همکاران،1996)، جهت‌گیری هدفی (میگلی و همکاران،2000) و نیازهای اساسی روان‌شناختی (گاردیا، دسی و ریان،2000) پاسخ داده و دو آزمون نرم‌افزاری کارکردهای اجرایی (استروپ و ویسکانسین) را انجام دادند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای خودمختاری و شایستگی از طریق خودتنظیمی و جهت‌گیری هدفی؛ و متغیر ارتباط از طریق جهت‌گیری هدفی بر هویت تحصیلی تأثیر داشته است. نتایج تحقیق نشان داد که کارکردهای اجرایی با سایر متغیرهای پژوهش ارتباط معنادار ندارد.
    Abstract
    Identity development is an important factor in academic success which is the common ones grown by children`s identity that is characterzed how to act in the areas of education. This study fallows the relationship between neurocognitive executive functions and basic psychological needs with students` academic identity is mediated by self-regulation and goal orientation. The sample group consisted of 325 third grade high school boy seudents were selected through cluster sampling method in the city of karaj. They completed a questionair consisting of academic identity (Was & Isaacson, 2008), self-regulation (Miller et al., 1996), goal orientation (Midgley et al., 2000) and basic psychological needs (Guardia, Deci & Ryan, 2000) and carried out two executive function software tests. The results of path analysis showed that autonomy and competence through self-regulation and goal orientation; and relatedness through goal orientation all have an effect on academic identity. Study result showed that executive functions have no relation with other variables. Key words: academic identity, neurocognitive executive functions, basic psychological needs, self-regulation, goal orientation.