عنوان پایاننامه
بررسی رابطه خوش بینی علمی با اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر کوهدشت
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002479;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76648;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002479;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76648
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سامان تیموری
- استاد راهنما
- ناهید نادری بنی
- چکیده
- هدف از اجرای پژوهش بررسی رابطه خوشبینی علمی با اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر کوهدشت بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس ابتدایی شهر کوهدشت تشکیل می دادند (377 نفر). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انجام شد. جمع آوری داده ها بر اساس چهار پرسشنامه خوشبینی علمی، اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.82، 0.96، 0.92 و 0.84 به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها نیز از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. نتایج نشان داد که خوشبینی علمی بر اشتیاق شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی و اشتیاق شغلی بر رضایت شغلی تاثیر مستقیم مثبت و معناداری داشتند. همچنین خوشبینی علمی از طریق میانجیگری اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی معلمان تأثیر غیرمستقیم داشت.
- Abstract
- The point of this research was survey respect Academic optimism with Work Engagement, job Satisfaction And Organizational Citizenship Behavior of public boys' primary school teachers in Kouhdasht City Tehran .the style of research, been descriptive-solidarity and population statistic of research are applied all primar School teachers of state boys of city of Kouhdasht (377 person). For appointment size of model was used by frame Cochran and 191 person have been selected at topic model that accomplish their election with use of method stratified Proportional to population size. Muster of data accomplish according to four questionaire Academic optimism, Work engagement, Job satisfaction and Citizenship Organizational Behavior teachers that is those coefficient Cronbach's alpha in order 0.82, 0.96, 0.92 and 0.84. to determine questionaire Validity, was used by Content and construct validity. To analyze the datas from tests of single sample t-test, Independent t-test, ANOVA, Structural Equation Modeling using the spss and LISREL softwares. The results showed that teachers Academic optimism have a significant positive relationship with their job engagement, job satisfaction and organizational citizenship behavior. teachers Organizational citizenship behavior and job engagement variables also have a significant positive relationship with their job satisfaction. Academic optimism have an indirect effect on teachers' job satisfaction through the mediation variables of work engagement and organizational citizenship behavior. Key words: Academic optimism, work engagement, job satisfaction, organizational citizenship behavior, teachers.