عنوان پایاننامه
ارائه الگوی عوامل اجتماعی موثر بر توسعه صلاحیت کارآفرینانه در زنان ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002848;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81702;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002848;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81702
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- لیلا آمره
- استاد راهنما
- مرتضی سلطانی, محمد رضا فتحی
- چکیده
- امروزه میزان حضور زنان در بازار کار و مشارکت آنان در فعالیتهای اقتصادی اجتماعی، به یکی از شاخصهای مهم توسعه انسانی مبدل شده است. موفقیت زنان کارآفرین در جوامع، نهتنها سبب ایجاد سود اقتصادی میشود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد مینماید. به همین جهت در برنامههای توسعه تلاش میشود تا علاوه بر اینکه مشارکت زنان در بازار کار افزایش یابد، شرایط لازم برای توسعه و کارآفرینی زنان نیز فراهم گردد. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعهی صلاحیت کارآفرینانه در زنان ایرانی صورت پذیرفت. جامعهی آماری این پژوهش، خبرگان زن کارآفرین و نمونهگیری بهصورت قضاوتی از این افراد بوده است. این پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی، به لحاظ نوع روش، آمیخته (کیفی-کمی) و شیوهی اکتشافی است. بهمنظور شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینهی پژوهش و مصاحبه با تعدادی از بانوان کارآفرین و با استفاده از تحلیل تم و مرحلهی کدگذاری باز، برای تحلیل دادههای مصاحبه استفادهشده است. در بخش کمی پرسشنامه مقایسات زوجی بین 13 نفر از بانوان کارآفرین پخش گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی، برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی اقدام شده است. 6 عامل بهعنوان عوامل اجتماعی اختصاصی و 4 عامل هم بهعنوان عوامل اجتماعی عمومی تائید گشت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که در بخش عوامل اجتماعی اختصاصی، عامل پذیرش عمومی زنان کارآفرین و در بخش عوامل اجتماعی عمومی، جایگاه و ارزش کارآفرینان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. درنهایت، بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.
- Abstract
- Nowadays, the presence of women in labor market and their participation in economic and social activities has become an important indicator of human development. Entrepreneur Women success in societies not only leads to economic profit, but also makes social and cultural benefits. For this reason, in development programs, it is attempted in addition to increase women participation in labor market, the necessary conditions for development and entrepreneurship of women are provided. This research aimed to identifying social factors influencing the development of entrepreneurial competence among Iranian women. The statistical population was expert women entrepreneurs and they were sampled by judgment method. Applied and mixed method was chosen for this research and it was an exploratory one. In order to identify the effective social factors, first a literature review was done and interviews were conducted with many entrepreneur women, and open coding method was used to analyze the interview data. In the qualitative questionnaire, paired comparison was distributed among 13 entrepreneur women. Then, using fuzzy analytic hierarchy method, qualitative data analysis was performed. Six and four factors were confirmed as general and specific social factors, respectively. The results of data analysis showed that in specific social factors, public acceptance of entrepreneur women and in general social factors, the value and position of entrepreneurs is very important. Eventually, many suggestions were made based on the research findings. Keywords: Entrepreneurial, competence Entrepreneurship, Women, social factors