عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش میانجی ادراک از محیط کلاس بر رابطه بین آموزش ترغیبی و هیجان های تحصیلی مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان




    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002810;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81239;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002810;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81239
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    ناهید نادری بنی

    هدف از آموزش ترغیبی، ارائه دادن پیام های مثبت به دانش آموزان، جالب کردن، رضایت‌بخش‌تر کردن و نیز غنی کردن تجارب افراد است تا مورداحترام واقع شوند و به مسیرهایی راهنمایی شوند که به رشد آن‌ها کمک می‌کند. دور از واقعیت نخواهد بود، اگر گفته شود که این شیوه آموزشی می تواند از طریق تاثیر بر هیجان ها و احساس ها به عنوان مهم ترین ابعاد شخصیتی انسان منجر به بروز الگوهای رفتاری متفاوت شود. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش میانجی ادراک از محیط کلاس در رابطه بین آموزش ترغیبی و هیجان های تحصیلی، دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه بود. پژوهش صورت گرفته از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است.جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان در سال تحصیلی در بر می گیرند که از بین آنان نمونه ای با حجم 332 نفر با روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری، آزمون سوبل و آزمون تی تک‌ نمونه ای بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیه ها در این پژوهش تایید شدند. به این صورت که می توان گفت،آموزش ترغیبی بر ادراک از محیط کلاس تاثیر مثبت و معنادار دارد و همین طور ادراک از محیط کلاس نیز بر هیجانات تحصیلی موثر است. به طور کلی آموزش ترغیبی هم به گونه مستقیم و هم به گونه غیر مستقیم و از طریق تأثیر بر ادراک از محیط کلاس، می تواند بر هیجانات تحصیلی موثر باشد.با توجه به اینکه آموزش ترغیبی در رشد ادراک و هیجانهای تحصیلی فراگیران تاثیر بسزایی دارد، بنابراین آموزش و پرورش باید به بهسازی مداوم نیروی انسانی مطلوب برای آموزش، باهدف کیفیت بخشی و کارآمدساختن نیروی انسانی بپردازد.
    Abstract
    The invitational teaching aims to present positive messages to students , make interesting , more satisfactory and promote experiences of people to be respected and directed to ways helping their growth. It can be said that this educational method can cause different behavioral patterns by influencing emotions and feelings as the most important personal aspects of human. According to the importance of the issue, this study has aimed to investigate the effect of mediator role of perception of classroom on relation between invitational teaching and academic emotions of ninth grade girl student of junior high school. This study was applied in purpose and descriptive-correlative in gathering data. Statistical community included 332 ninth grade girl student of Isfahan (Iran) in 2015-2016. They were selected by multistage cluster sampling. Data was gathered by questionnaire. Structural equation model, Sobel test and t-test one sample t-test were used to analyze data. The results of hypotheses were supported. Accordingly, it can be said that invitational teaching have positive effect on Perceptions of classroom environment and Perceptions of classroom environment influences academic emotions. Generally, this method directly and indirectly can influences academic emotions through affecting perception of class environment. According to this issue that this method has considerable effect on perception growth and academic emotions of learners , ministry of education must improve and optimize qualified human sources to teach with the aim of increasing the quality and making human sources skillful.