عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی دراداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی دراداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 02555;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77215;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 02555;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77215
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    حسین خنیفر

    در در رویکردهای نوین سازمانی، لزوم ایجاد یادگیری سازمانی و تحول سازمان به‌واسطه اصول سازمان یادگیرنده از ملزومات اصلی جهت کارایی و بهره‌وری هر چه بیشتر کارکنان و درنهایت سازمان بیان‌شده است. سلامت سازمانی یکی از بدیهی ترین شاخص های تأثیرگذار بر سازمان است و زیربنای هرگونه حرکت به¬سوی رشد و توسعه و تحول سازمانی، بهبود فرایند کار در سازمان ها، شناخت دقیق وضعیت موجود، تشخیص صحیح نقاط قوت و ضعف و همچنین ضرورتی برای طرح برنامه های سنجیده به منظور اصلاح جریان امور است. تحقیق حاضر قصد دارد رابطه بین یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی را موردبررسی قرار دهد. این تحقیق از لحاظ نوع، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پروش استان خراسان جنوبی هستند که بر اساس جدول مورگان 155 نفر از کارمندان اداره کل آموزش‌وپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده ‌شده است. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران ((OHI و پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی«نیفه» استفاده‌ گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه ها، از روایی محتوایی استفاده شد، که برای بررسی و تائید نهایی از نظرات هفت نفر از خبرگان و اساتید بهره گرفته شده است، همچنین برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده‌شد، مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر یادگیری سازمانی 0/839 و برای متغیر سلامت سازمانی 0/922 بدست آمد، نتایج روایی و پایایی تحقیق، نشان از مناسب بودن متغیرهاست. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده ها و آزمون فرضیات و مدل تحقیق از نرم افزارهای SPSS20 و AMOS22 ، برای بررسی نتایج آمار توصیفی، مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان می دهد، که بین یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن شامل چشم انداز مشترک، رهبری، تسهیم دانش و مهارت های داوطلبانه و توسعه شایستگی کارکنان با سلامت سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و مقدار آماره t به دست آمده در آلفای 0/05 معنادار است، بنابرین رابطه علی معناداری با سلامت سازمانی دارند. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نیز وجود این رابطه را تایید می کند، اما بین مؤلفه تفکر سیستمی با سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری مشاهده نشد و مقدار آماره t به دست آمده در آلفای 0/05 معنادار نیست، بنابرین رابطه معناداری بین مؤلفه تفکرسیستمی و سلامت سازمانی وجود ندارد.
    Abstract
    The new organizational approaches, the need to create organizational learning and learning organizations through the transformation of the main requirements for efficiency and productivity of the employees and ultimately the organization expressed. The organizational health One of the most obvious indicators that influence organization and infrastructure of any move towards development and organizational change, Business process improvement in organizations know the exact the current situation, the correct diagnosis of strengths and weaknesses and the necessity for deliberate plan to reform the current affairs. This study intends the relationship between organizational learning and organizational health examined. The research in terms of type, applicable and in terms of research methods, descriptive and correlational. The population of this research are all employees of the Department of Education in South Khorasan According to Morgan that 155 people were recruited as staff education, For sampling of simple random sampling method been used. In this study, two standard questionnaires to collect information organizational health, et al (OHI) and standard questionnaire of organizational learning "Nyfh" was used. To determine the Validity of questionnaires, content validity was used to check and final approval from the comments of seven experts and professors have been used, The Cronbach's alpha reliability coefficient was used, the Cronbach's alpha coefficients for the variables of organizational learning 839/0 and 922/0 respectively for changing organizational health, The reliability and validity study results indicate the suitability of variables. Also for data analysis and testing hypotheses and research model of software SPSS20 and AMOS22, for descriptive statistical analysis, structural equation modeling, confirmatory factor analysis and correlation Pearson. The results of structural equation modeling show, between organizational learning and its components, including shared vision, leadership, knowledge sharing and development of staff competence and skills voluntarily and there is a significant positive correlation with organizational health. And the t-statistic is significant to the alpha 05/0, so significant causal relationship between organizational health. The Pearson correlation test also confirmed the existence of this relationship, But between components of systems thinking positive and there was no significant relationship with organizational health and the t-statistic is not significant to the alpha 05/0, So there is no significant relation between systems thinking and organizational health. Key Words:Organizational learning, Organizational health, Education