عنوان پایاننامه
رابطه سبک تدریس ادراک شده معلم با هویت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ، ارائه مدل علی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79705;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2548;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79705;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2548
- تاریخ دفاع
- ۰۳ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم تشکر
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای هویت تحصیلی در رابطه درگیری تحصیلی دانش آموزان وسبک تدریس ادراک شده معلم است. برای این منظور، 466 دانشآموزان دختر وپسر پایه سوم دبیرستان در شهرستان آباده با استفاده از نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس هایی متشکل از پرسشنامه فرم کوتاه معلم به عنوان بافت اجتماعی بلمونت وهمکاران (1991)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011) و پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد نقش واسطه ای هویت تحصیلی (موفق، زودرس، دیررس وسردرگم) بین ادراک از تدریس (ساختار، حمایت از خودمختاری و درگیری) و درگیری تحصیلی (عاملیت، درگیری عاطفی، رفتاری و شناختی) با داده ها برازش نداشت. نتایج پژوهش به طور کلی نشان می دهد که مؤلفه های ادراک از تدریس، ابعاد درگیری تحصیلی وهویت تحصیلی موفق و زودرس را به طور معنا داری پیش بینی می کند. بین ادارک از تدریس وهویت تحصیلی دیررس وسردرگم رابطه معنادار مشاهده نگردید. به استثنا ی هویت دیررس، رابطه هویت موفق وهویت زودرس با تمامی ابعاد درگیری تحصیلی مثبت ومعنادار بود وهویت سردرگم بادرگیری تحصیلی رابطه منفی معنادارداشت. به نظر می رسد با توجه به یافته های پژوهش برای بررسی نقش واسطه ای هویت تحصیلی به پژوهش های بیشتری نیازداریم.
- Abstract
- Abstract: The purpose of this study was to investigate the mediating effect of academic identity on the relationship between academic engagement of students and Perceived teacher teaching style.For this reason 466 high school students, who were selected through cluster random sampling from Abadeh city, completed a survey consisted of scale of the short form teacher as social context questionnaire Skiner and Belmont(1991) ,the academic engagement questionnaire Reeve and Tseng(2011) and the academic identity status questionnaire Was and Isacson(2008). The results showed that the mediating role of academic identity (achievement, foreclosure, diffusion, moratorium) between the perception of teaching (structure, support of self-determination and involvement) and academic engagement (agency, conflict emotional, behavioral and cognitive) wasn’t fitted to the data. Generally, the results indicated that perception components of teaching, dimensions of academic engagement and academic identity achievement and academic identity foreclosure significantly predict. There was no significant relation between perception of teaching and academic identity diffusion, academic identity moratorium. With the exception of academic identity diffusion, there is a positive significant relationship between academic identity achievement and academic identity foreclosure with all aspects of engagement. Identity confusion with academic engagement had a significant negative relationship. It seems that according to the findings of research to examine the mediating role of academic identity need for more research. Keywords: academic identity, perceived teacher teaching style, academic engagement.