تاثیر نهادهای رسمی بر گرایش کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002704;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80349;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002704;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80349
- تاریخ دفاع
- ۱۴ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهدیه موسی زاده گورابی
- استاد راهنما
- آصف کریمی
- چکیده
- ارائه بهترین عملکرد به اساسی ترین دغدغه مدیران کسب و کارها در حوزه گردشگری تبدیل شده است؛ در این راستا گرایش به کارآفرینی از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی، بهره وری، رشد و سود بالا کسب و کارها، محسوب می شود. یکی از عوامل تاثیرگذار بر گرایش کارآفرینی، محیط نهادی است که این کسب و کارها در آن فعالیت می کنند. با درک این شرایط، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نهادهای رسمی بر گرایش کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری استان گیلان می باشد. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر طرح پژوهش، کمی، روش مورد نظر تحقیق توصیفی - پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن به اثبات رسیده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه گردشگری شامل هتل ها، رستوران ها و آژانس های مسافرتی استان گیلان می باشد که حجم آن 370 بوده است. نمونه گیری در دو مرحله انجام شده، ابتدا با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه معلوم 189 نمونه انتخاب و در مرحله ی دوم از نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. بر این اساس، از هتل ها تعداد 44 نمونه، رستورانها 118 شرکت و از آژانسهای مسافرتی 27 نمونه مشخص شد. درمجموع 189 پرسشنامه توسط مدیران تکمیل شده و گردآوری گردید. برای آزمون فرضیه ها از مدلسازی نسخه 8,53 استفاده شده است. نتایج حاصل LISREL ، نسخه 22 SPSS معادلات ساختاری و از نرم افزارهای نشان داد که محیط نهاد رسمی بر گرایش کارآفرینی تاثیر ندارد، در واقع هیچ کدام از ابعاد محیط نهادی (حاکمیت قانون، سیاست های دولت، کیفیت مقررات، و حمایت کردن از کسب و کار) هیچ کدام تاثیری بر گرایش کارآفرینی ندارد. از طرفی گرایش کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار تاثیر داشته است. با این حال، از میان سه بعد ریسک - پذیری، پیشگامی و نوآوری، بعد نوآوری در این پژوهش نتوانست متغیر گرایش کارآفرینی را بسنجد در نتیجه حذف گردید. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش مدیران می توانند با بهره گیری از ابعاد گرایش کارآفرینانه در جهت بهبود عملکرد بازار کسب وکارها گام بردارند و به تبع آن به ارتقاء صنعت گردشگری ایران و بهره گیری مناسب تر از ظرفیت های بالقوه آن کمک نمایند. در نتیجه عملی شدن همه موارد پیش گفته موجب کاهش بیکاری، رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می گردد.
- Abstract
- Providing the best performance has become to the most basic concerns of business managers in the field of tourism; In this regard, the entrepreneurial orientation is considered the main factors in achieving competitive advantage, productivity, growth and high profit business. Institutional environment is one of the factors affecting entrepreneurial orientation, in which these businesses operate. Recognizing this situation, the aim of this study was to investigate the impact of formal institutions on the entrepreneurial orientation of small and medium businesses is in Gilan Province. Data was gathered through a questionnaire designed by the researcher whose validity and reliability have been proven. The sample population consisted of tourism SME managers, including hotels, travel companies and restaurants tourist reception centers in the city of Gilan, amounting to 370 businesses in total. Sampling was performed in two stages, First, using the Cochran formula for the certain community, 189 samples were chosen, In the second stage, stratified sampling was used. Based on this process, 118 hotels, 27 travel companies, and 39 restaurants and reception centers were selected. A total of 189 questionnaires completed by managers and were collected. To test the research hypotheses, structural equation modeling, SPSS version 22, LISREL and version 8.53 soft wares have been used. The results showed that formal institutional environment does not affect on entrepreneurial orientation, In fact, none of the dimensions of the institutional environment (rule of law, government policy, regulatory quality, and support business) does not have any effect on entrepreneurial orientation. Entrepreneurship also had an impact on business performance. However, among the three dimensions of risk-taking, proactive and innovation; innovation dimension in this study did not measure the entrepreneurial orientation; as a result were eliminated. Finally, topics for further research are suggested based on study findings. keywords: small and medium-sized businesses, Performance, Entrepreneurial Orientation, Institutional environment