بررسی تاثیر عکس های گرفته شده توسط گردشگران بر طرز فکر گردشگران بالقوه خارجی
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75695;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75695
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- پریسا سعادت آبادی نسب
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- امروزه استفاده چشمگیر افراد از تلفنهای همراه هوشمند، اینترنت و همچنین فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف و تمایل گردشگران به ثبت تصاویر خود و به اشتراک گذاشتن آنها با دوستان، باعث میشود که تصاویر واقعی از مقاصدگردشگری در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای اینترنتی، به اشتراک گذاشته شده و تمامی افرادی که به دنبال اطلاعاتی از آن مقصد هستند، با این تصاویر واقعی مواجه شوند و طرزفکرشان نسبت به آن مقصد تحت تاثیر قرار بگیرد. محقق در این مطالعه قصد داشته است که میزان این تاثیر را بر روی گردشگران بالقوهای که این عکسها را مشاهده میکنند، بسنجد. به این منظور، محقق عکسهایی مناسب که توسط گردشگران اروپایی از اصفهان گرفته شده بود و در وبسایت www.flickr.com به اشتراک گذاشته بود، انتخاب نمود و با تهیه پرسشنامهای بر اساس این تصاویر میزان این تاثیررا سنجید. در این تحقیق هر پرسشنامه 12 مولفه را مورد سنجش قرار داده است که 8 مولفه شناختی(میزان شلوغ یا خلوت بودن مقصد، میزان تمیز یا کثیف بودن مقصد، میزان توسعهیافته یا توسعهنیافته بودن مقصد، میزان امن یا ناامن بودن مقصد، میزان مدرن یاسنتی بودن مقصد، میزان دوستانه یا غیردوستانه بودن مردمان مقصد، میزان ایرانی یا معمولی بودن مقصد و میزان گردشگری یا بکربودن مقصد) و 4 مولفه عاطفی(میزان خوشایند یا ناخوشایند بودن مقصد، میزان آرامشبخش یا استرسآور بودن مقصد، میزان نشاطآور یا کسلکننده بودن مقصد و میزان هیجانانگیز یا خستهکننده بودن مقصد) و همچنین نگرش مثبت گردشگر و تمایل به بازدید او از مقصد را می سنجد. جامعه آماری این تحقیق متشکل از گردشگران اروپایی است که تا کنون به اصفهان سفر نکردهاند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادههای این پژوهش به وسیله نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نتیجه مشخص شد که بین مولفههای شناختی و عاطفی ونگرش مثبت و تمایل به بازدید گردشگر رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، امن یا ناامن بودن مقصد با 62/44%، تمیز یا کثیف بودن مقصد با 08/44%، دوستانه یا دوستانه نبودن مردمان مقصد با 73/41%، شلوغ یا خلوت بودن مقصد با 94/37%، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تمایل به بازدید گردشگران بالقوه اروپایی از اصفهان در میان مولفههای شناختی و میزان خوشایند یا خوشایند نبودن مقصد با 70/49%، هیجانانگیز یا خستهکننده بودن مقصد با 83/28%، آرامشبخش یا استرسآور بودن مقصد با 98/27%، نشاطآور یا کسلکننده بودن مقصد با 20/4% به ترتیب بیشترین تاثیر را در میان مولفههای عاطفی داشتهاند.
- Abstract
- Taking photo from a tourismattraction and being seen by the other tourists who have intentions to travel to those places, changes potential tourist attitudes and feelings toward that destination. Taking photos from destinations and attractions has been taking place in two different ways: a) inducing b) organic. Inducing photography is a job of destination marketing organizations(DMO), and organic photography is taking by ordinary tourists. With developing internet and social media, when people take a trip or go to a place as a tourist, if they are internet addict, they definitely post their photos from the trip on social media and share it whit their friends. In this study, and in sender-message-receiver channel, the sender is who has been travel to a place and took a photo, the message is the photo on the social media, and the receiver is the potential tourist who encounters that photo and watches it. Every photo has two content: a) manifest content, b) latent content. This study intends to investigate the latent content of photos, that may suggest cleanliness, crowdedness, level of economic development, level of modernity, to the audience mind. After collecting proper photos from www.flickr.com which were taken from Isfahan by European tourists, and showing them to potential European tourists who didn’t com to Isfahan yet and collecting data, researcher foud out that photos defienetely affect on positive impression and intend to visit of tourists and they change their attitudes as a whole. After analyzing data, it turns out that most of the potential tourists have a positive impression about Isfahan and after seeing pictures they want to visit Isfahan and also the researcher found out that which factors are most important for tourists who didn’t come to ifahan yet. For example, the safety, cleanliness and not being crowded are very important factors. By using the results of this research, marketers can focus on important factors for attracting more European tourists.