عنوان پایاننامه
بررسی وضعیت مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران با تاکید بر هویت و بازتولید آن ( مطالعه موردی استان فارس )
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5048 رس
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سیدمحمدحسن موسوی
- استاد راهنما
- احمد نادری
- چکیده
- چکیده این پژوهش به مطالعه نسل دوم مهاجران افغانستانی ساکن در استان فارس، شهرستان گراش می-پردازد. هدف، تجزیه و تحلیل روند چگونگی شکل گیری و تعریف هویت و باز تولید آن در یک شرایط فرهنگی ترکیبی می¬باشد. مهاجرانی که از یک ¬سو وارث فرهنگ افغانستان هستند و از سوی دیگر در زمینه¬ فرهنگی ایران متولد و بزرگ شده¬اند. این مطالعه مانند همه پژوهش¬های انسان شناختی نیازمند شناخت عمیق برای دستیابی به اهداف خود دارد. به منظور یکی شدن با افراد مورد مطالعه از روش¬های کیفی بهره می¬برد. روش اصلی مورد استفاده، روایت پژوهی می باشد که در آن به روایت های زندگی 6 نفر در قالب داستان¬های زندگی در یک توالی منظم می¬پردازیم و هویت را امری در نظر می¬گیریم که در خلال ساختن داستان از یک زندگی شکل می¬گیرد. در کنار روش اول خود که همان روایت می¬باشد از سایر تکنیک¬های کیفی جمع آوری داده مانند مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه که حاصل برخورد مستقیم 4 ساله پژوهش¬گر با مهاجران می¬باشد بهره میگیریم و همچنین در کنار داده های حاصل از مطالعات کیفی به آمارها و تحلیل¬های آماری حاصل از پژوهش¬های دیگر نیم نگاهی داریم. یافته¬های پژوهش نشان دهنده تفاوت نسل دوم مهاجران با گذشته خود که والدین آن¬ها هستند و هم با زمینه فرهنگی که جامعه ایران می¬باشد است. آن¬ها ترکیبی از فرهنگ¬ها و تعریف های از خودهایی می-باشند که حاصل برخورد و تلفیق فرهنگ¬ها می¬باشد که هم با زمینه و هم با گذشته، متضاد، متفاوت، مشابه، مخالف، موافق و ... می باشند.
- Abstract
- Abstract This thesis undertakes the study of the second generation of Afghanistani immigrants living in Gerash, Fars province. The aim is to analyze the process in which identity is shaped, defined and reproduced in an integrated cultural condition. Immigrants under this study are those who are, on one hand, inheritors of Afghanistan culture, and on the other hand, born and raised in the cultural context of Iran. This study, like all the other anthropological studies, needs a deep understanding to attain its aims. Qualitative methods are employed in order to integrate with people under study. The main method is narrative research through which six people's life-stories are dealt with in a regular sequence, and identity is thought of as a phenomenon created through the creation of these stories. In addition to narratology method, other qualitative techniques in collecting data such as observation, collective observation and interview are used, which are the result of four years of interaction between the researcher and the immigrants. In addition to the data obtained from qualitative studies, statistics and statistical analysis from other researches are also glimpsed at. The findings of the study show a difference between the second generation of immigrants with their parents, and also a difference between their culture and the cultural context of Iranian society. They show a combination of cultures and definitions of identity which is the result of the collision and of integration of cultures which are opposite to, different from, the same as, and on the same page as both the context and the past. Keywords: Narrative, identity, second generation, Afghanistani immigrants, anthropology