عنوان پایاننامه
نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت در رابطه میان ادراک از صلاحیت حرفه ای معلمان و خودراهبری یادگیری دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76642;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2514;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76642;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2514
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حلیمه نافعی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت دانش آموزان در رابطه میان ادراک آنها از صلاحیت های حرفه ای معلمان و خودراهبری یادگیری دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (رویکرد تحلیل مسیر) بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر سوم متوسطه شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 95-94 بود. ابزار مورد استفاده پژوهش مقیاس¬ خودراهبری یادگیری ویلیامسون(2007) و پرسشنامه¬ی انگیزه پیشرفت ACMT و پرسشنامه تعدیل شده صلاحیت های حرفه ای معلمان کریمی(1388) بود. جهت تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های تحلیل در سطح توصیفی ( توزیع فراوانی ، شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی مشخصات توزیع نمرات) در سطح استنباطی از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که مدل پیشنهادی با داده¬های پژوهش برازش مناسبی داشته و ادراک دانش آموزان از صلاحیت های حرفه ای معلمان با واسطه¬ گری انگیزه پیشرفت آن ها توانست 41 درصد از واریانس خودراهبری یادگیری دانش آموزان را پیش¬بینی نماید. نتایج حاکی از آن است که بین مولفه¬های صلاحیت های حرفه ای معلمان با خودراهبری یادگیری و رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. همچنین ادراک دانش آموزان از صلاحیت های حرفه ای معلمان می تواند انگیزه پیشرفت آن ها را پیش بینی نماید. کلیدواژهها: خودراهبری یادگیری، انگیزه پیشرفت، صلاحیت های حرفه ای
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to investigate the mediating role of student achievement motivation in the relationship between student’s perceptions of professional qualifications of teachers and students learning self-directed. The research method was descriptive and correlational (path analysis approach). The study population in this study included of all secondary high school girl students in Bandar Turkman city, in the academic year 2015-16. Sampling method was the type of available samples. Williamson scale for learning self-directed, achievement motivation test (ACMT) and adjusted questionnaire for professional qualifications of teachers from Karimi (2009) was used as research instrument. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data in the inferential statistics rather than indicators in the descriptive analysis (frequency distribution, measures of central tendency and dispersion characteristics of the distribution of scores). Results showed that the proposed model had a good fit with research data and Students' perceptions of professional qualifications of teachers could predict 41 percent of the variance of learning self-directed through the mediation of their achievement motivation. The results showed that there is a significant positive relationship between components of professional qualifications of teachers with the learning self-directed. The students' perception of professional qualifications of teachers can predict their process of motivate. Key words: Learning Self-Directed, Achievement Motivation, Professional Qualification