عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر نوآوری در صنعت گردشگری



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر نوآوری در صنعت گردشگری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002970;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002970
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

    قرن حاضر مملو از نوآوری درزمینه? فناوری‌ها، کالاها و خدمات است. بدون شک روزبه‌روز بر شدت رقابت در بازارهای جهانی افزوده می‌شود و برای اینکه بتوان در بازارهای جهانی دوام آورد و بر رقبا چیره شد باید روش‌های قدیمی و سنتی را کنار گذاشت. صنعت گردشگری جزء سومین صنعت پردرآمد بعد از خودروسازی و پتروشیمی می‌باشد. و سالانه میلیون‌ها شرکت وارد بازار رقابت جهانی گردشگری می‌شوند و برای زنده ماندن در این رقابت و به دست آوردن سود زیاد باید دست به نوآوری بزنند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری در صنعت گردشگری می‌باشد. نوآوری به‌عنوان مؤلفه ضروری از رقابت محسوب می‌شود که در ساختار سازمانی، محصولات، فرآیندها و خدمات سازمان‌ها بکار می‌رود و در این راستا با استفاده از مطالعات پیشین داخلی و خارجی اقدام به استخراج شاخص‌های مؤثر بر نوآوری در این صنعت شده است و سپس این شاخص‌ها در مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی دسته‌بندی شدند. این تحقیق در حیطه‌ی تحقیقات کاربردی به روش توصیفی – همبستگی و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی انجام گرفت جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مدیران صنعت گردشگری می‌باشد که به عنوان نمونه 15 تا مدیر و اساتید دانشگاهی بصورت تصادفی انتخاب شدند. و تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها با استفاده از تکنیک دی متل (DEMATEL) بوده است. نتایج نشان داد که مکان، پرسنل و فرایند بیشترین تأثیرگذاری و بازار و ترویج و قیمت و محصول هم بیشترین تأثیرپذیری را دارد؛ و بر اساس R+D هم، ترتیب اهمیت به‌صورت بازار، محصول، قیمت، ترویج، فرایند، مکان، شواهد فیزیکی و پرسنل می باشد.
    Abstract
    Abstract: Tourism is one of the today's modern needs. It is the world's third most lucrative industry after automotive and petrochemical industries. Each year thousands of companies enter this competitive market and to survive in this competition they need to be innovative. Innovation as an essential factor of competitiveness is used in organizational structure, products, processes and services of organizations. The aim of this research is to investigate the factors affecting innovation in tourism industry. By studying the literature, the innovation indicators in tourism were derived and then these indicators, based on the elements of the marketing mix (P7) were classified. This applied research was conducted by descriptive-correlation method and using library and field studies. The statistical population consists of tourism industry experts and administrators and the sample size includes 15 business managers (of hotels, restaurants and travel agencies) and academics from the city of Qom that were randomly selected. The obtained data have been analyzed by DEMATEL method and show that space, personnel and processes are the most effective factors while market, product, price and promotion were the most affected ones، as physical evidence factor had mediating role. According to R + D the factors affecting innovation in tourism industry in order of importance are : Market, product, price, promotion, process, place, physical evidence and personnel. Key words : Innovation, tourism, DEMATEL method, Qom.