عنوان پایان‌نامه

مطالعه وضعیت سواد اطلاعاتی مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با هوش هیجانی آنها



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه وضعیت سواد اطلاعاتی مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با هوش هیجانی آنها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81255;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81255
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    حسین خنیفر

    هدف تحقیق حاضر تعیین وضعیت سواد اطلاعاتی مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با هوش هیجانی آنها در شهرستان اراک می باشد.. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس ابتدایی (مدارس دولتی) می باشند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، در نهایت 71 پرسشنامه که برای تجزیه و تحلیل آماری قابل استفاده بودند، جمع آوری و بکار گرفته شد. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه سه قسمتی است که در بخش اول به بررسی ویژگی های جمعیت شناختی مدیران مدارس ابتدایی، در بخش دوم آن وضعیت سواد اطلاعاتی و در بخش سوم وضعیت هوش هیجانی با استفاده از پرسشنامه بهینه شده بار-ان می سنجد. روایی محتوایی پرسشنامه سواد اطلاعاتی توسط اساتید دانشگاه و مدیران با سابقه مدارس و کارمندان خبره آموزش و پرورش که تجربه مدیریت در مدرسه داشتند، تایید شد و پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 72/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین میزان سواد اطلاعاتی مدیران مدارس با وضعیت هوش هیجانی آنها، رابطه معناداری وجود ندارد. ولی بین مؤلفه دوم از سواد اطلاعاتی (مکان یابی اطلاعات) با هوش هیجانی ارتباط معنادار وجود دارد. هم چنین یافته های فرعی پژوهش نشان داد که وضعیت سواد اطلاعاتی مدیران مدارس ابتدایی با توجه به نمره های به دست آمده در سطح مطلوبی نیست و میانگین نمرات سواد اطلاعاتی آنها حتی از نصف نمره پرسشنامه (14)، نیز کمتر می باشد. با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی و نقش ارتباطات در ارتقاء آن، آموزش و پرورش باید در جهت بهبود سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی بکوشد و برنامه های آموزش سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در برنامه های آموزش ضمن خدمت خود، بگنجاند
    Abstract
    The aim of the present study is to determine the information literacy of elementary school principals and its relationship with their emotional intelligence in Arak. The statistical population of the study consists of all elementary school principals (public schools) which were selected randomly. Ultimately, 71 questionnaires which were usable for statistical analysis were collected and used. The measurement tool of the research is a three sectional questionnaire. The first section of the questionnaire investigates the demographic characteristics of elementary school principals, the second section deals with the information literacy of elementary school principals and the third section measures the emotional intelligence of elementary school principals using the time-Ann optimized questionnaire. Validity of the information literacy questionnaire was verified by university professors and directors of schools and education expert staff, who have experience in school management, and reliability of the instrument was calculated using 0.72 Cronbach's alpha coefficient. The results showed that there is no significant relationship between the level of information literacy of school administrators and their emotional intelligence. But there is a significant relationship between the second component of information literacy (location of information) and emotional intelligence. Also the secondary findings of the research showed that the literacy level of elementary school principals is not desirable according to the score obtained and the mean score of their information literacy is also less than half of the questionnaire score (14). Given the importance of information literacy and the role of communication in promoting it, Education organization should strive to improve information literacy and emotional intelligence and include the information literacy training and emotional intelligence programs in their in-service training programs.