عنوان پایاننامه
شناسایی و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راه کارهای ارتقای آن
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76812;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2516;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76812;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2516
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
- دانشجو
- کبرا حسینی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راه کارهای ارتقاء آن صورت گرفته است. روش این پژوهش به لحاظ هدف و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته(کمی-کیفی) می باشد. جامعه آماری کلیه کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش تهران می باشد که تعداد آنها 95 نفر می باشد. در این پژوهش حجم نمونه در بخش کیفی 20 نفر و در بخش کمی 78 نفر بود. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی استفاده شده است. در مرحله کیفی پژوهش، مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش با مطالعه و بررسی ادبیات، تحلیل اسناد و مدارک علمی موجود دراین زمینه و مصاحبه نیمه ساختاریافته مؤلفه ها شناسایی شد و در مرحله کمی، بر اساس اطلاعات حاصله از مرحله کیفی، از طریق پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت های حرفه ای، به ارزیابی صلاحیت های حرفه ای کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی ادارات آموزش و پرورش شهر تهران پرداخته شد. در بخش کیفی این پژوهش از روایی صوری و محتوایی و بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ (0/97) ارزیابی شد. یافته ها نشان می دهد: میزان برخورداری کارشناسان مسئول آموزش مقاطع تحصیلی از مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای شناسایی شده در دانش، مهارت، توانایی و ویژگی های فردی و شغلی در حد زیاد بوده و مؤلفه دانش دارای بالاترین رتبه میانگین و مهم ترین اولویت بود. بعد از آن به ترتیب مؤلفه مهارت(3/24)، ویژگی فردی و شغلی(1/97) و مؤلفه توانایی(1/03) می باشد که این نتایج از نظر آماری معنی-دار می باشد. علاوه بر این درحوزه راه کارهای ارتقاء صلاحیت های حرفه ای در نظرگرفتن مدرک متناسب برای تصدی این شغل دارای بالاترین رتبه میانگین و سایر موارد پیشنهادی در اولویت های بعدی هستند.
- Abstract
- The present research is accomplished by the goal of recognition and evaluation of professional qualification of experts who are responsible for the education of Tehran’s scholastic grades and advancement of its function’s presentation. The form of this research is medley (qualitative - quantitative) by goal and by the way of colleting inputs. All the educational assistants and the experts who are responsible for education of the scholastic grades in Tehran, is the statistical society who are 95 people. In this research, the examplar’s volume of the qualitative, part is 20 people and 87 in quantative part. The half - structured gadget of the interview is used in qualitative part and the questionnaire is used in quantative part for gathering information. The superficial and topical validity in qualitative part of this research and a highly confirmed factor of analysis’s form is used for the scrutiny of questionnaire’s validity. The questionnaire’s stability is evaluated by The findings indicate: The state of having known and professional qualification’s features of the experts who are responsible for education was greatly abounded in knowledge, skill, ability, vocational and individual attributes and knowledge’s feature has the highest rank of average and the most important priority. There after, in order of skill’s feature (3/24), vocational and individual features (1/97) and ability’s feature is (1/03) so that these consequences are statically meaningful. In addition, considering a suitable certificate for this vocation’s tenure has the highest average’s rank and the other sugguested points are the next priorities in the realm of professional qualification’s of the advancement’s functions. Key word: professional qualification, An expert who is responsible for education, scholastic grades, educat