بررسی عوامل موثر بر انتخاب استاد راهنما در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های حقوق و علوم سیاسی و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76558;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2506;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76558;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2506
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- عطیه جمشیدی
- استاد راهنما
- مرضیه دهقانی
- چکیده
- چکیده انتخاب استاد راهنما، انتخابی حساس و گاه سرنوشت ساز برای دانشجویان کارشناسی¬ارشد بوده و یکی از ویژگی¬های مهم پایان¬نامه نویسی در مقطع کارشناسی¬ارشد قلمداد می¬شود، ادراک دانشجویان در این خصوص مسائل مختلفی از پیدا و پنهان فرهنگ دانشگاهی، در این زمینه را روشن می¬کند. هدف از این پژوهش روشن ساختن عوامل موثر بر انتخاب استاد راهنما از منظر دانشجویان کارشناسی¬ارشد دانشکده¬های حقوق و علوم سیاسی و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است که با رویکردی کیفی به مصاحبه با 39 دانشجوی کارشناسی¬ارشد در این دو دانشکده که جزء ورودی¬های 91، 92 و 93، بوده¬اند پرداخته شد. از این تعداد، 19 نفر از اطلاع¬رسان¬ها، از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و 20 نفر از آنان، از دانشجویان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر بودند و نمونه¬گیری¬ها به صورت هدفمند صورت گرفت. همچنین مصاحبه¬ها به صورت نیمه ساختار¬یافته، غیر¬رسمی و انفرادی انجام شد. داده¬های حاصل با توجه به نظریه انتخاب گلاسر و با کدگذاری موضوعی تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد عوامل موثر بر انتخاب استاد راهنما از منظر دانشجویان کارشناسی¬ارشد در دو دانشکده مذکور ، با توجه به زیر مقوله¬های متعدد، در هفت مقوله اصلی جای می¬گیرند که عبارتند از: 1. تصوری که نسبت به پایان¬نامه و شرایط آموزشی دارند. 2. ادارکی که از طریق کانال¬های شناختی کسب می¬کنند. 3. تصوری که از توانایی¬ها و ویژگی¬های استاد راهنما دارند. 4. تصوری که نسبت به رشته تحصیلی خود دارند. 5. تصوری که نسبت به شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی کشور دارند. 6. ادراکی که تحت تاثیر رفتارهای اجتماعی دارند. 7. تصوری که نسبت به خود و آینده خود دارند. تحلیل پژوهشگران از این مقولات، وجود تفکر سیستمی، میان دانشجویان در انتخاب استاد راهنما است. با توجه به کدگذاری موضوعی و نظریه انتخاب گلاسر، برای ادراک دانشجویان از انتخاب استاد راهنما، ساختار ادراکی طراحی شد، که مراحل مختلف این ساختار عبارتند از: 1. تعیین خواسته 2. تعیین مسیر 3. خود ارزیابی 4. انتخاب. واژگان کلیدی: استاد راهنما، انتخاب، پایان¬نامه، دانشجویان، دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to elucidate the factors influencing the selection of a supervisor from the point of view of postgraduate students of the Faculty of Law and Political Science and the School of Electrical and Computer Engineering University of Tehran. 39 qualitative interviews with graduate student at the School of the input component 91, 92 and 93, respectively, were discussed. 19 of the notification, the students of law and political science and 20 of the notification, the students of the School of Electrical and Computer Engineering and sampling were done purposefully. Semi-structured interviews, was conducted informal and a solo. The data were analyzed according to choice theory Glacier and subjective coding. The results showed factors influencing the selection of a supervisor from the point of view of postgraduate students at the two schools, according to multiple sub-categories, fall into seven main categories: 1. The imagery of those conditions towards the end of training. 2. Cognitive perceptual channel business through them. 3. The idea that the capabilities and characteristics of their supervisor. 4. Imagine that compared to their field of study. 5. The idea of the economic, cultural, political country. 6. Perception that affect social behavior. 7. Idea about themselves and their future. Researchers analysis of these categories, there are systems thinking, is among the students in selecting a supervisor. For the perception of students in the academic advisors conceptual structure was designed, the different steps are: 1. Determine the required self-assessment 2. Route 3. Evaluation 4. Select. Keywords: Supervisor, Select, students, University of Tehran, Dissertation, Master