عنوان پایان‌نامه

برسی رابطه رهبری تحول آفرین و راه بردهای فراشناختی مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی مناطق ۱۹ گانه شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برسی رابطه رهبری تحول آفرین و راه بردهای فراشناختی مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی مناطق ۱۹ گانه شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80915;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80915
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    آتنا همتیان
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با راهبردهای فراشناختی مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی مناطق 19 گانه شهر تهران می باشد . جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی مناطق 19 گانه شهر تهران است که بر اساس آخرین آمار کسب شده از سوی وزارت آموزش و پرورش تعداد آنها 316 نفر می باشد که از این تعداد نمونه ای با حجم 87 نفر با کمک روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای نسبی انتخاب شدند . روش پژوهش ، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد . ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه رهبری تحول آفرین بس و آوولیو و و پرسشنامه ترکیبی از راهبردهای فراشناختی پاگیتی ، ولز و کاترایت - هاتون می باشد که از روش های آمار توصیفی چون فراوانی ، درصد ، میانگین ،‌ انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ، ضریب همبستگی پیرسون (برای تعیین رابطه بین متغیرها) ، t تک نمونه ای (برای تعیین وضعیت) ، رگرسیون گام‌به‌گام (برای تعیین میزان قابلیت پیش بینی راهبردهای فراشناختی بر اساس مؤلفه‌های رهبری تحول‌آفرین) استفاده شد . بین رهبری تحول آفرین و راهبردهای فراشناختی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد . وضعیت مولفه های راهبردهای فراشناختی مدیران بالاتر از حد متوسط بوده و در این بین مولفه ارزشیابی بالاترین میانگین و مولفه برنامه ریزی پایین ترین میانگین برخوردار می باشند . در بین مولفه های رهبری تحول آفرین با راهبردهای فراشناختی مدیران ویژگی های آرمانی و برنامه ریزی کمترین همبستگی و رفتارهای آرمانی و خودآگاهی بیشترین همبستگی را دارا می باشند . همچنین وجود رهبری تحول آفرین منجر به افزایش راهبردهای فراشناختی مدیران می گردد .
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and Metacognitive strategies for female governmental High School administrators of the 19 districts in Tehran. Statistical population in this study are all female governmental High School administrators of 19 districts in Tehran .According to the latest statistics obtained from the Ministry of education their number are 316 , that total sample consists 87 people which were selected by cluster sampling and proportional stratified . The research methods are descriptive and correlation. Two questionnaires measuring transformative leadership and Metacognitive strategies for transformational leadership Bass & Avolio and for metacognitive strategies combination questionnaire of Phakiti and Welas & catright- hatton. Descriptive statistics and inferential statistics were used . Descriptive statistics such as Frequency, Percentage, Mean Standard Deviation and Inferential Statistics consists , Pearson correlation coefficients (to determine the relationship between variables), A single t sample (to determine), Stepwise Regression Analysis (to determine the prediction ability of metacognitive strategies based on components of transformational leadership) . There is positive and significant correlation between transformational leadership and metacognitive strategies. Metacognitive strategies components status of administrators have been above average and in this assessment evaluation component has the highest average and planning component has the lowest average . And among the of transformational leadership and metacognitive strategies components ideal characteristics of administrators and planning have the lowest correlation and ideal behavior and self-awareness have the highest correlation. The existence of transformational leadership is leading to increased metacognitive strategies of administrators.Keywords: Transformational Leadership, metacognitive strategies