عنوان پایاننامه
مقایسه وضعیت شایسته سالاری در دبیرستان های درخشان و دبیرستان های دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77046;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1185
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم هویدا
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- پژوهش حاضر، باهدف مقایسه وضعیت شایستهسالاری در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دبیرستانهای دولتی شهر تهران ازنظر دبیران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دبیرستانهای متوسطه دولتی و استعدادهای درخشان شهر تهران می باشد که تعداد 8500 نفر بوده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 455 نفر بهعنوان نمونه (217 دبیر در دبیرستانهای دولتی و 238 دبیر در دبیرستانهای استعدادهای درخشان) انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشه ای چندمرحلهای بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه (محقق ساخته) شایستهسالاری استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/0 ارزیابی شد. جهت تعیین روایی آزمون با استفاده از نرمافزار لیزرل، از تحلیل عاملی مرتبه اول استفاده شد. که نتایج نشان از روایی سازه ابزار دارد. یافتهها نشان داد: وضعیت شایسته خواهی در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی در حد زیاد است. وضعیت شایسته یابی در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت شایسته گیری در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت شایسته گماری در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت شایسته داری در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت شایسته پروری در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت شایسته سالاری در دبیرستان های استعدادهای درخشان و دولتی درحد متوسط است. وضعیت مقایسه دبیرستان های استعدادهای درخشان و دولتی ، به دلیل تشابه پاسخ های به دست آمده هر دو دبیرستان در حد متوسط می باشند.
- Abstract
- The purpose of this research is to compare the state of meritocracy in the talents high schools and public high schools in Tehran from their teachers’ viewpoints. Considering the purpose of research the method is applied and considering data collection it is descriptive. The statistical population includes all teachers of talents high school and public high schools in Tehran. The statistical number is 8500 teachers and the statistical sample size based on Cochrane formula is 455 (217 from public high schools and 238 from talents high schools). The reliability of the questionnaire has been evaluated with the help of Chronbach’s alfa at 0.79. The LISREL software has been used for validity by means of first order confirmatory factor analysis and the results show the construct validity. Descriptive statistics (mean, standard deviation, and percent) and inferential statistics (KS test, one sample t test, independent-samples test, and ANOVA) were used to analyze the data. Descriptive statistics (mean, standard deviation, and percent) show the state of asking for meritocracy is high and the states of merit finding, merit selecting, merit appointing, merit keeping, and merit training are all average in talents high schools and public high schools.On the whole, the state of meritocracy is average.