عنوان پایان‌نامه

بررسی کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی شهرستان رباط کریم بر اساس مدل TQM



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی شهرستان رباط کریم بر اساس مدل TQM" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1188;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77749;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1188;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77749
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    سروش کریمی

    پژوهش حاضر یک تحقیق میدانی و توصیفی است که در سطح کلیه مدارس ابتدایی شهرستان رباط کریم (دخترانه و پسرانه، دولتی و غیر دولتی) با هدف تعیین کیفیت مدیریت این مدارس بر اساس «مدل کیفیت فراگیر» از دید معلمان شاغل در این مراکز بر اساس مولفه های کیفیت در مدل TQMشامل «تاکید بر مشتریان»، «توانمند سازی کارکنان»، «توجه به اصلاح مستمر»، «اصلاح در کیفیت در هر چیزی در سازمان» و «اندازه گیری دقیق» اجرا شد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی شهرستان رباط کریم بر اساس مدل مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) بود. شهرستان مذکور به عنوان نمونه ای کوچک از مدارس استان تهران در نظر گرفته شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی است و از دیدگاه روش شناسی پژوهشی، از نوع پژوهش های توصیفی (با هدف مشخص کردن وضعیت موجود) است که به روش پیمایشی (cross-sectional survey) اجرا گردید. برای جمع آوری داده های طرح از یک پرسشنامه «خود کاربر» (self-administered) استاندارد شامل بیست سوال در مقیاس لیکرت (خیلی کم = 1 تا خیلی زیاد = 5) در پنج حیطه مورد استفاده قرار گرفت. برای هرکدام از حیطه های مورد نظر چهار سوال در پرسشنامه مطرح شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه در مرحله پایلوت 0/97 محاسبه شد. در این پژوهش از مجموع 105 مدرسه تحت نظارت اداره آموزش و پرورش رباط کریم معلمان 97 مدرسه (92/4%) پرسشنامه های طرح را تکمیل کرده و در این طرح شرکت نمودند. تعداد شرکت کنندگان 1195 نفر بود که از این عده 915 نفر معلم 97 نفر مدیر و 79 نفر معاون پرورشی و 104 نفر معاون آموزشی بودند. وضعیت کیفیت مدیریت آموزشگاهی از دیدگاه معلمان و مدیران در بررسی امتیازات کلی پرسشنامه در کمتر از 3% موارد نامطلوب ارزیابی شد. 30% از معلمان و 28 درصد از مدیران نمره ای بین 45 تا 75 (از 100) به فعالیت های مرتبط با مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر داده بودند به این مفهوم که از نظر ایشان در مدارس محل خدمتشان «تا حدودی به موضوعات مربوط به کیفیت توجه شده و تا حدی اقدامات لازم در این زمینه را انجام می شود» . 66% معلمان و 77% معلمان هم با دادن نمره بالای 75 در کل پرسشنامه در واقع بر این باور هستند که در مدارس محل خدمتشان «موضوعات مربوط به کیفیت و اقدامات لازم در آن زمینه در حد کافی انجام می شود». بجز در حیطه «استفاده از فنون پیشرفته آماری در ارزیابی» در سایر چهار حیطه بین دیدگاه مدیران و معلمان از نظر آماری (آزمون Wilcoxon rank-sum test) اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (P-value < 0/05).
    Abstract
    Within the past few years, attention of the government to quality in all aspects, has led to a new movement in the Ministry of Education for integration of the elements of Total Quality Management (TQM) in education system of Iran at all levels. The present article reports the result of a field research for assessment of use and integration of TQM elements in education at the level of primary schools in a small district in Tehran province, I.R.Iran. Using a self-administered questionnaire including 20 questions for measurement of five elements of TQM, the view points and ideas of totally 1195 participants (915 teachers and 97 principals and 183 assistants) from 97 primary schools in the study region were gathered. Questions were in a Likert scale of 1 to 5 (absolutely not to certainly yes). The situation of the schools has been assessed as week by less than 3 % of participants. About 30% of teachers and 28% of principals assess the situation of implementation of TQM elements in schools as ‘in need of improvement’ and based on view points of 66% of teachers and 77% of principals, the situation is thoroughly acceptable and implementation of TQM elements has really occurred and in progress. Implementation of this research in the study area, first and foremost assessed the situation with regard to implementation of TQM principals and elements in the education system at primary school levels and as the second point, it re-trained and reminded these elements and details to both teachers and principals.