عنوان پایان‌نامه

مقایسه ای بین اندیشه سیاسی و جهان بینی روشن فکران عصر مشورطه و عصر انقلابی اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه ای بین اندیشه سیاسی و جهان بینی روشن فکران عصر مشورطه و عصر انقلابی اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45234
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۸۸
    دانشجو
    امیر اکبری
    استاد راهنما
    علیرضا صدرا

    این پژوهش تلاشی است برای درک اندیشه سیاسی روشنفکران ایران در دو برهه زمانی؛ دوران قاجار و سال¬های منتهی به انقلاب مشروطه و دوران پهلوی و سالهای منتهی به انقلاب اسلامی. متن حاضر می¬کوشد تا نشان دهد که چگونه استبداد و نظام استبدادی در ایران در مواجهه روشنفکران با غرب و فهم آنان از مدرنیته تأثیرگذار بوده است. فهم این نکته که غرب¬گرایی روشنفکران دوره اول و غرب ستیزی روشنفکران دوره دوم واکنشی در برابر استبداد حاکم بوده، هسته اصلی متن حاضر را شکل می دهد. در دوره اول غرب در کنار بعد استعماری و ستیزه¬گرش بیشتر به مثابه آرمان شهری جلوه می¬کند که کلید حل مشکلات ناشی از نظام استبدادی به شمار می آید و بیشتر در قالب مفاهیم قانون، پارلمان، مشروطه و علم و... درک می شود و در دوره دوم بر زمینه شبه¬مدرنیزاسیون پهلوی، نمادی از استعمارِ حامی ِ استبداد داخلی، نهیلیسم، تکنیک زدگی، ماشینیسم و... فهمیده می¬شود.
    Abstract
    This thesis attempts to understand the political ideas represented by Iranian intellectuals in two historic time periods: the Qajar era and the period leading up to the Constitutional Revolution, and the Pahlavi era and the period leading up to the Islamic Revolution. This work strives to demonstrate how tyranny and despotism in Iran influenced the relationship of intellectuals to the West and helped shape their conception of modernization. Accordingly, a central theme throughout this work is the appreciation of how the attitude of intellectuals in both periods – pro and anti-Western ideas, respectively – emerged as a direct response to absolutism. In the first period, rather than focusing on the aggressive colonialist tendencies of the West, more emphasis is placed on representing it as an ideal urban society that holds the key to the problems faced by an authoritarian system. It is thus primarily identified with law, constitutionalism, science and etc. In the second period, however, as a reaction against the pseudo-modernization enacted by Pahlavi, the West is viewed as a symbol of colonialism that is a champion of internal despotism,and is consequently defined in terms of nihilism,mechanization and etc. Keywords: intellectuals, despotism, pseudo-modernization, westernization,