بررسی میزان دستیابی دانش آموزان مدارس عادی - دولتی دوره اول متوسطه شهرستان اسلامشهر به اهداف برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77641;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77641;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2529;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2529
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا خلجی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان دستیابی دانشآموزان مدارس عادی دولتی دوره اول متوسطه شهرستان اسلامشهر، به اهداف برنامهدرسی کار و فناوری پایه هفتم در سال تحصیلی 1395-1394 میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها، روش پژوهش،توصیفی واز نوع پیمایشی است و ابزار اندازه گیری پژوهش، چک لیست و پرسشنامه محقق ساخته براساس طیف لیکرت بوده و قابلیت اعتماد پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرنباخ (0/96) حاصل گردید. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه هفتم مدارس عادی دولتی شهرستان اسلامشهر به تعداد 2852 نفر دختر و 2868 نفر پسر در سال 1394 میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری طبقهبندی با تخصیص متناسب بطور تقریبی دخترها 152 و پسرها 153 نفر بدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، جدول فراوانی) و از شاخص های آمار استنباطی (آزمون t مستقل و خی دو )استفاده گردید و دادههای بهدست آمده از پرسشنامه و چک لیست بوسیله نرم افزار spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد اهداف برنامهدرسی کاروفناوری پایههفتم در مولفههای مهارتآموزی، آشنایی با مشاغل گوناگون کسب و کار، نوآوری و خلاقیت، سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، آشنایی با کاربرد فناوریهای نو مانند خرید اینترنتی و یا استفاده از کارتهای اعتباری قدری بیشتر از حد متوسط بوده است و در تحقق این اهداف در مولفههای مهارتآموزی،آشنایی با مشاغل گوناگون کسب و کار، نوآوری و خلاقیت و آشنایی با کاربرد فناوریهای نو مانند خرید اینترنتی و یا استفاده از کارتهای اعتباری، بین دانشآموزان داختر و پسر تفاوت اندکی وجود دارد و عملکرد پسرها قدری بهتر بوده است اما در مولفه کسب سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- The aim of this study was to assess the achievement of students in secondary schools first city Branch of government, business and technology curriculum from grade seven goals in 1395-1394Mybashd school year.This study is applied according to the tool for data collection, research methods, descriptive study from the survey and measurement tools, Czech list and questionnaire developed by the researchers based on Likert scale and reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient (96/0) were obtained. The study population included all male and female students from grade seven public schools in 2852 females and 2868 males city Branch to the number in 1394 is The sample using stratified sampling with proportional allocation formula roughly 152 boys and 153 were girls. To analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency table) and the indices inferential statistics (independent t test and chi-square) was used and the data obtained from questionnaires and list Czech analyzed by software spss22 were analyzed. The results showed Karvfnavry Payhhftm curriculum objectives in the areas of training, familiarity with different kinds of business, innovation, ICT literacy, familiarity with the use of modern technologies such as online shopping or use credit cards a little more than average and the realization of the objectives in the areas of training, familiarity with different kinds of business, innovation and creativity and familiarity with the use of new technologies such as online shopping or use credit cards, there is little difference in performance between male and female students Dakhtr little boys but in the components business has been better ICT literacy no significant difference between male and female students. Keywords: secondary first period, document turnaround, Brnamhdrsymly, curriculum and technology, Eslamshahr, employment, entrepreneurship, training.