عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاه های آمریکا، ژاپن و ایران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2591;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79649;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2591;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79649
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- بهناز جنتیان
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی برنامه ها و دوره های آموزش کارآفرینی در دانشگاههای منتخب ایالات متحده آمریکا، ژاپن و ایران است. روش پژوهش کیفی با رویکرد تطبیقی و نمونه مورد بررسی از هرکشور پنج دانشگاه که طبق روش نمونه گیری کیفی قدرت بالا انتخاب شدند. داده ها از طریق سایت های مختص به دانشگاههای منتخب بدست آمد و به صورت تطبیقی بردی با رویکرد کیفی( تحلیل محتوا ) توصیف ، تفسیر ، تلخیص و درنهایت مقایسه شدند. برنامه ها و دوره های آموزش کارآفرینی به دو دسته الف) برای رشته های کسب وکار ب) برای رشته های غیر کسب وکار تقسیم شدند و این برنامه ها و دوره ها در این دو دسته بررسی و برای هر کشور مقایسه شدند. یافته ها نشان داد که برنامه ها و دوره های آموزش کارآفرینی در ایران برای رشته های غیر کسب و کار بسیار سطحی ، عمومی و مقدماتی می باشد و برای رشته های کسب وکار جامعیت و تنوع محتوایی ندارد. دوره های آموزش کارآفرینی برای رشته های کسب و کار مکمل برنامه های آموزش کارآفرینی برای این رشته ها نیست. این در حالی است که در کشورهای ایالات متحده آمریکا و ژاپن سعی در ترمیم و تکمیل برنامه های آموزش کارآفرینی توسط دوره های آموزش کارآفرینی دارند.
- Abstract
- The goal of this research is comparative study of programs and course entrepreneurship education in selected universities of united states of America, Japan and Iran. Method of research is Descriptive and comparative with qualitative approach and the study population is universities and colleges of America, Japan and Iran that each was chosen from five universities. Results showed programs and courses of entrepreneurship education in Iran for the field of non-businessis very surface, generally and preliminaryand for business filed don’t have Comprehensiveness and diversity of content. For field of business the course of entrepreneurship education isn’t Complementary entrepreneurship education program. Key words: entrepreneurship education, higher education, entrepreneurship education