عنوان پایان‌نامه

تبیین فرایند یاددهی – یادگیری پژوهش محور در مقطع متوسطه به منظور ارائه الگوی مناسب



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین فرایند یاددهی – یادگیری پژوهش محور در مقطع متوسطه به منظور ارائه الگوی مناسب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78271;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2544;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78271;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2544
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده بسیاری از جوامع توسعه یافته، حرکت خود به سوی توسعه پایدار جامعه را از مسیر تحول بنیادین در نظام‌های تربیتی و آموزش عمومی خود آغاز نموده‌‌اند. به نظر می‌رسد، امروزه بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان، به دلیل ناتوانی در دستیابی به مهارت‌های اجتماعی و شایستگی‌های پایه، در رویارویی هوشمندانه با شرایط متنوع و در حال تغییر، با ناکامی‌ها مواجه می‌شوند. محتمل است تغییر رویکرد آموزشی و تربیتی رایج به رویکرد پژوهشی و جستجوگرانه و توجه به «یادگیری چگونه آموختن»، بتواند راهبردی مؤثر برای گذار از شرایط موجود و زمینه‌ساز وضعیت مطلوب باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی شکل‌گیری فرایند یاددهی ـ یادگیری پژوهش‌محور و تدوین چارچوب مناسبی برای اجرای آن در سطح مدارس و در دوره متوسطه، انجام‌گردید. بدین‌منظور از روش پژوهش کیفی، به شیوه نظریه برخاسته از داده‌ها استفاده شد و داده‌ها، مبتنی بر روش نمونه‌گیری نظری و با رویکرد ملاک محور، با انتخاب از میان مدیران و معلمان مدارسی که برنامه آموزشی یا بخشی از نوآورانه ارائه شده بود و سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت که در زمینه پژوهش، دارای تألیف یا پژوهش‌هایی بوده و اجرای این فرایند برایشان به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها اصلی بوده، گردآوری شد. پس از مصاحبه باز، متن مصاحبه‌ها بر روی کاغذ ثبت گردید و با تحلیل همزمان اسناد مرتبط با موضوع پژوهش، مصاحبه‌ها و داده‌ها در سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در مرحله کُدگذاری باز، 167 نکته کلیدی (نشانگر، واحد معنایی یا کد اولیه) شناسایی‌شد که در مرحله کدگذاری محوری و گزینشی این کدهای اولیه در 25 مقوله اصلی طبقه بندی شدند و مشخص گردید که هر یک از مقوله‌های اصلی مشمول کدام بُعد از مدل می‌باشد. پدیده اصلی در شکل‌گیری این فرایند، «سازمان آموزشی دانایی محور (مدرسه)» تشخیص داده‌شد و بر اساس روابط بین مقوله‌ها، نظریه‌ای میانی حاصل گردید. مطابق این نظریه، الگوی مناسب برای اجرایی شدن آموزش پژوهش‌محور در سازمان آموزشی (مدارس دوره متوسطه) تدوین و ارائه گردید که شامل 50 راهبرد پیشنهادی و همچنین الزامات و ضرورت‌های اجرایی‌سازی الگو می‌باشد. واژه‌های کلیدی: فرایند یاددهی ـ یادگیری پژوهش‌محور، نظریه برخاسته از داده‌ها (گراندد تئوری)، سازمان آموزشی دانایی محور، الگوی اجرایی آموزش پژوهش‌محور، رابطه آموزش و پژوهش
    Abstract
    Abstract Many developed societies have started their moving towards sustainable development of society from basic change in their general educational system. It seems that great number of students is faced nowadays with failure in dealing intelligently with changing and diverse conditions due to inability to achieve basic social skills and competencies. It seems that changing the current educational approach to research-oriented approach and considering the approach of "learning how to learn" can be an effective strategy for transition from current conditions to desired conditions. This study was conducted to explain the development of teaching- research-oriented learning and development of a suitable framework for its implementation in the schools and in secondary school level. For this purpose, qualitative research method using data-driven theory was applied. Data were collected based on theoretical sampling with criterion-oriented approach by selecting among managers and teachers of schools provided educational and innovative curriculum, and experts and policy-makers of education who had have conducted studies data and implementation of this process was one of the main concerns for them. After open interview, texts and interviews were recorded on paper and simultaneous with analyzing documents related to the subject of the research, interviews and data were analyzed in three phases of open, axial and selective coding. In open coding phase, 167 indicators were identified and at selective coding phase it was determined that each of the main categories includes which aspect of the model. The main phenomenon in this process of knowledge-oriented educational organization (school) was detected, and the middle theory was obtained based on relations among categories. According to this theory, the appropriate model for the implementation of research-based education in educational organization was developed and provided. Keywords: process of research-based teaching and learning, grounded theory, knowledge-based educational organization, executive model of research-based teaching, the relationship between teaching and research