در جستجوی هویت: دیالکتیک زبانی درهرتزوگ اثر سال بلو و اعلان مزایده جنس شماره ۴۹ اثر توماس پینچن
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42268;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2.1303
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی آذری سامانی
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- بعد از جنگ جهانی دوم تحول عظیمی در نگرش فکری و ساختاری رمان نویسی در آمریکا پدیدارگشت.نویسندگان دوران پس از جنگ رمان آمریکا مانند سال بلو، نورمان میلر، جان بارث و توماس پینچن نمایانگر این تغییر رویه در آثار خود می باشند. آنان جامعه آمریکا را به مانند آشوب سرائی چند فرهنگی میدیدند که در آن هر فردی عاجزانه سعی می کندکه خود را با آن انطباق داده و نه به خود؛ که به یک خود پوشالی دست یابد. این پایان نامه تلاش می کند که با تمرکز بر آنچه گفته شد رمانهای هرتزوگ اثر سال بلو و اعلان مزایده جنس شماره 49 اثر توماس پینچن رابا نگاه بر ساختارهای زبانی و دیالکتیکی بررسی نماید. "بحران هویت" یکی از تمهای مورد توجه نویسنگان فوق الذکر است که بیشتر با بازیهای زبانی تا با مطرح شدن به صورت مستقیم بررسی می گردد. سال بلو با خلق شخصیتی چون موزس هرتزوگ چهره یک مهاجر منورالفکر را به تصویر می کشد که ما بین احساسات نوستالژیک نسبت به اروپای شرقی و وضعیت بغرنج کنونی خود دست و پنجه نرم میکند. موزس تلاش میکند که به ارتباطی ما بین این دو دست یافته و با خود و محیط اطرافش آشتی نماید. او به عنوان یک روشن فکر دانشگاهی تلاش میکند که ناجی نثل از خود گمشده بعد از جنگ در ایالات متحده باشد. جالب اینکه او از نجات دادن خانواده خود از پاشیدگی و جدائی عاجز است. توماس پینچن در رمان اعلان مزایده جنس شماره 49 برخلاف بلو تلاش میکند که این موضوع را از نگاه زنی از طبقه متوسط جامعه آمریکا به نام اودیپا ماس،که تصور میکند در یک توطئه از پیش طراحی شده که نهایتاً به هدفی آرمانی برای پیدا کردن شخصیت حقیقی او میگردد گرفتار گشته است، واکاوی کند. با محور قرار دادن نظرات فیلسوف و منتقد فرانسوی، میشل فوکو و دیداگاههای دیالکتیکی هگل ، این پژوهش تلاش میکند که رمانهای فوق را با مرکزیت دادن به رزم آورد زبان به عنوان مهمترین رسانه برقراری ارتباط با دیگران و به شکل مضحکانه ای رسانه ای ناکارامد در امریکای پس از جنگ بررسی کند.
- Abstract
- After World War II a drastic change happened in the modes of thought and the stylistic patterns of American novel writing. Postwar American novelists such as Saul Bellow and Thomas Pynchon accentuated this shift of pattern in their novels. They saw the American society as a multicultural pandemonium in which every individual is desperately trying to cope with his/her surrounding and finally find a sham identity for himself/herself. This dissertation tries to focus on the above facts by discussing Saul Bellow’s Herzog and Thomas Pynchon’s The Crying of Lot 49 in the light of their linguistic and stylistic patterns, what usually referred to as the dialectic of language. “Identity crisis” is a recurrent theme in these two novels and the authors discuss this issue by playing with the language rather than pushing it on the surface. By focusing on the ideas of the French critic and philosopher Michel Foucault and the dialectical discourses of Hegel, the writer of this dissertation tries to elaborate the above issues by focusing on the battlefield of language as the only medium of communication, and ironically a failed medium in postwar America.