عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع و محدودیتهای پرورش خلاقیت در آموزش درس هنر و رابطه بین خلاقیت معلمان خنر و میزان گرایش آنها به استفاده از روشها و فنون تدریس خلاقیت




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41810;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1441ع
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۸۸

    هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت و موانع و محدودیت های پرورش خلاقیت در آموزش درس هنر و و رابطه بین خلاقیت معلمان هنر و نگرش آنان نسبت به استفاده از روشها و فنون تدریس خلاقیت محور در مدارس راهنمایی تحصیلی شهر همدان می باشد. در همین ارتباط به بررسی موانعی چون موانع فردی مربوط به دانش آموزان، موانع انگیزشی معلمان، موانع شخصیتی و نگرشی معلمان، توانایی ها و روش های آموزشی معلمان، ساختار و محتوای آموزشی و لوازم و تجهیزات آموزشی مورد استفاده در آموزش هنر، پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان هنر مقطع راهنمایی تحصیلی شهر همدان در سال تحصیلی88-1387 به تعداد130 نفر می باشد که سعی در جمع آوری داده ها از همه آنها به عمل آمد ولی در نهایت امکان جمع آوری کامل داده ها از 109 معلم هنر فراهم شد. روش های جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه(موانع و محدودیت های پرورش خلاقیت در آموزش درس هنر، نگرش و گرایش معلمان به استفاده از روش ها و فنون تدریس خلاقیت محور و آزمون تفکر خلاق جمال عابدی) و مصاحبه بود. مصاحبه سؤالات زیر را شامل می شد: چه فعالیت هایی در ساعت آموزشی هنر انجام می شود؟ دانش آموزان چه بازخوردی نسبت به ارائه برنامه درسی هنر دارند؟ آموزش هنر به رشد و تقویت چه مهارت ها و توانایی هایی در بین دانش آموزان می انجامند؟ تا چه حد و چگونه نقش معلم را در ارتقاء تربیت هنری مهم می دانید؟ چه پیشنهادهایی برای تغییر و بهبود شرایط آموزشی برنامه درسی هنر دارید؟ نتایج حاصل از مصاحبه در جداولی تنظیم و خلاصه شده است. در تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از روش های آماری خی دو، t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، t برای مقایسه دو گروه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که موانع انگیزشی معلمان، موانع شخصیتی و نگرشی معلمان، توانایی ها و روش های آموزشی معلمان، ساختار و محتوای آموزشی و لوازم و تجهیزات آموزشی مورد استفاده در آموزش هنر از موانع پرورش خلاقیت به شمار می روند. همچنین در این پژوهش ضریب همبستگی معناداری بین خلاقیت و گرایش معلمان به استفاده از روش ها و فنون تدریس خلاقیت محور به دست آمد.
    Abstract
    The main purpose of this research was the study of the Obstacles of Creativity Fostering And relationship between disposition of arts teacher about using creative-focusing teaching methods in instruction of art coerces with their Creativity at Middle school in Hamedan. Also Invesestigated OWN, Incitement, personality, teaching methods, content and Equipment Obstacles in Creativity Fostering. Population of the study consists of 130 (male & female) art teacher of middle school at hamedan city that selectad of them as Sample 109 (male & female) art teacher. We used of “Obstacles of Creativity Fostering in art courses” and “disposition of arts teacher about using creative-focusing teaching methods” questionnaires and creative thinking scales and interview. The result of interview summated and regulated in tables. The result showed that obstacle of teacher stimulus, personality, teaching methods, content and Equipment Obstacles is effective in Creativity Fostering student. Also there was not any significant relationship between disposition of arts teacher about using creative-focusing teaching methods in instruction of art coerces with their Creativity .