تک نوازی در گالری تنها خود: بن مایه اسارت بعد از جنگ جهانی دوم در رمان شیشه فرمالین اثر سیلویا پلث و برخی اشعار انتخابی
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42284;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1304/2
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- آزاده فریدونپور
- استاد راهنما
- سیدمحمد مرندی
- چکیده
- بیش از یک دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم، شعر آمریکا تحت تاثیر دو تغییر مهم و بنیان کن قرار گرفت: شعر زوزه اثر الن گینسبرگ (1956) و مطالعات زندگی اثر رابرت لوئل (1959). شعر آنها تنشهای روابط اجتماعی آمریکا را که بعدها در اختلافات دهه های 80 و 90 علنا آشکار شد، پیش بینی کرد و به معرض نمایش گذاشت: نارضایتی عمومی از بکارگیری دولت و قدرت صنعتی، ساختارهایی چون خانواده و ازدواج، حقوق اقلیتهای نژادی، زنان و . . . . پس از جنگ شاعران خیلی زود استقلالشان را در بیانیه های شعری ابراز کردند و این نقطه ای بود که بسیاری از آنها که جوان بودند نسبت به اصول مطلق و خشک تحصیلات آکادمیکی که شدیدا بر مبنای اصولی چون تحصیلاتی کاملا انحصاری در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، مطالعه مقاله های نقد گرانه شاعران و نقادان معاصر، نظر به شعر به عنوان پدیده ای کاملا غیر شخصی، تصنیف شعر با بکارگیری بند های ظریف و قافیه دار که به نوبه خود بیان کننده قدرت ذهنی شاعر متمدن در بررسی و ملایم کردن تجربه خام بود، پایه گذاری شده بود، اعتراض کردند. بنابراین این پدیده در دهه های 50 و 60 منجر به ظهور روشهای تحقیقی شد، به نحوی که حیطه موضوعی شعر را به سوی جنبه های آشکار و تا حدی افراطی اتوبیوگرافی سوق داد. از سوی دیگر روند کلی و جدید دیگری نیز در حال ظهور در ادبیات داستانی آمریکا بود. بنا بر نظر تونی تنر در کتاب شهر لغات (1971) پرورش فضائی درونی توسط نویسنده و قهرمانش در ادبیات داستانی معاصر آمریکا پدیده ای متداول شده بود و این دقیقا کاری است که سیلویا پلث در آثارش انجام داد که نهایتا منجر به بیگانگی او با دنیای واقعی و تمام آن آشفتگی های روحی و روانی ای شد که کاملا نا امیدانه با آنها درگیر بود. این تحقیق عمدتا بر تغییرات و کشمکش های فرهنگی و سیاسی ای توجه دارد که در آثار او به عنوان نویسنده ای جوان در عصر خود که عمدتا از اسیر شدن در روزمرگی زندگی، به خصوص روزمرگی زندگی یک زن خانه دار-پدیده ای که با تشکیل خانواده های تک هسته ای و فراخوان دوباره زنان در نقش زنان خانه دار وظیفه شناس در دهه های 50 و 60 رخ داد- هراس داشت، منعکس شد. تمام تلاش من در جهت بررسی حس اسارت ایجاد شده در اثر همه این فشار ها از جانب دنیای بیرونی در یک شاعر زن پس از جنگ و شخصی که از بدتر شدن بیمار روانی اش در نتیجه همه این امور رنج می برد,خواهد بود.
- Abstract
- Abstract: More than a decade after the end of WW II two important and transforming shocks were administered to American poetry: Allen Ginsberg's Howl (1956) and Robert Lowell's Life Studies (1959). Their poems anticipated and explored strains in American social relations which were to issue in the open conflicts of the 1960s and 1980s, namely the public unrest about the uses of government and industrial power; the institutions of marriage and family; the rights of racial minorities, of women. . . . Post- war poets soon began to claim their independence in poetic manifestoes, and this was the point where many young ones began to react to the very strict and rigid methods of their academic training which were intensely based on an English curriculum, studying critical essays of contemporary poets and critics, thinking of a poem as something totally objective and composing it in intricate stanzas and skillfully rhymed ones as a sign of a civilized mind's power to explore and tame raw experience. So it triggered the emergence of the more exploratory styles of the 1950s and 1960s, extending the subject matter of poetry to more explicit and extreme areas of autobiography. On the other hand, a new mainstream was emerging in American fiction as well. According to Tony Tanner in The City of Words (1971) the cultivation of an inner space by the writer and his/her hero in contemporary American fiction was a recurrent one. This is exactly the thing that Sylvia Plath has traced in her works which finally resulted in her estrangement from the real world and all those spiritual turmoil she was hopelessly struggling with. This study will focus mainly on these cultural and political shifts and tensions, reflected in her works as a brilliant young writer of the time who was always hateful of being trapped in the routine of an ordinary life, especially that of a housewife- a result of nuclear families establishment which called women back as dutiful housewives during the 1950s a