عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر چابکی استراتژیک با محوریت منابع انسانی بر عملکرد رقابتی شرکت و تاثیر ظرفیت انعطاف پذیری بر رابطه پنهان متغیر تعدیل گر




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76009
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۵

    افزایش پیچیدگی و پویایی محیط و بازارهای مختلف منجر به تهدیدآمیز شدن محیط سازمانها و شرکتهای مختلف شده است.از جمله جدیترین تهدیدها که سازمانها را تهدید میکند کاهش سودآوری و درآمد است.همینطور مجموعه از پیامدهای منفی متعاقب پیچیدگی و پویایی محیطی از جمله کاهش سهم بازار شکست در ارائه محصولات و خدمات جدید و منطبق با نیازهای بازار و تکنولوژی و فناوریهای کهنه احتمال ادامه فعالیت بسیاری از سازمانها را کم میکند.مدیران بخشهای مختلف و رهبران سازمانها نیاز دارند تا آینده سازمان را از طریق سودآوری بیشتر،درامد فروش بالاتر،تقویت قدرت مالی،بهبود کارایی عملیات،کاهش هزینه عمومی و کلی شرکت،ارائه تصویر عمومی مثبت تضمین کنند.بدین منظور شرکتها ملزم به نظارت مداوم محیط داخلی خارجی شرکت و منطبق شدن با آخرین تغییرات ایجاد شده در محیط خارج سازمان هستند.این مفاهیمی است که از آنها به عنوان چابکی استراتژیک و ظرفیت انعطاف پذیری یاد میشود. برای دستیابی به عملکرد رقابتی بالاتر و مزیت رقابتی بیشتر در مقایسه با رقبای صنعتی مدیران رده های مختلف سازمان باید توجه بالایی به ساختار سازمانی و رویه های کاری داشته باشند،به توسعه سیستم تحقیق و توسعه پرداخته و زمینه های لازم برای بهبود فرهنگ خلاقیت و نوآوری برای کارکنان سازمان فراهم آورند،سیستم اطلاعاتی شرکت را تقویت کنند و حساس به تغییرات و آماده دریافت هرگونه اطلاعات با اهمیت از محیط درون و بیرونی سازمان باشند،روحیه و سلامت کاری کارکنان را با افزایش امکان مشارکت کارکنان در مسائل استراتژیک بالا ببرند.در تحقیق حاضر، هدف اصلی بررسی اثر چابکی استراتژیک به عنوان متغیر مستقل بر عملکرد رقابتی است و همچنین بررسی اثر متغیر ظرفیت انتعطاف‌پذیری بر رابطه چابکی استراتژیک و عملکرد رقابتی، به عنوان متغیر تعدیل‌گر. بدین منظور 250 نفر از مدیران و تصمیم‌گیرندگان اصلی سازمان در بخش‌های مختلف شرکت گلرنگ جامعه تحقیق قرار گرفتند تا با پر کردن پرسشنامه الکترونیکی، روابط میان متغیرهای ذکر شده از طریق نرم‌افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان در حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی به تائید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به تائید رسید.
    Abstract
    Todays organizations are facing with rapidly changing competitive environment. These organizational changes imply complexity. Current competitive and dynamic environment, make changes inevitable for the organization otherwise organization survival will face with danger. Usual policy making will not work out for Private organization with high priority on competitiveness. Having a fix strategy for a long time is free of competitive advantages for dynamic organizations which are willing to act fast. Environmental changes created out of various customer demands, reactive and proactive competitors actions which bring companies with uncertainty. Milk Industries of Iran, Pegah, with targeting to gain 30% of The market share of dairy products as the vision for the year 1394, having macro targets like Maintaining the quality of products from production to consumption, attaining customers satisfaction, improving marketing knowledge level …, and also because of its presence in foreign markets besides inside markets, and finally because of its competitors in dairy products market, Pegah industry should take strategic agility and keeping pace with dynamic and changing environment and taking actions like, Support innovation, employee participation, research and development in order to remain agile among its competitors in an intense competitive environment.