عنوان پایاننامه
نیازهای اساسی روانشناختی دلبستگی به معلم و اضطراب امتحان : نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع دبیرستان در درس شیمی و فیزیک
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76732;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2505;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76732;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2505
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- فرناز مهدی پورمارالانی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان، هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل فردی و بافتی تاثیر گذار بر درگیری تحصیلی و بررسی پیامد آن (کاهش اضطراب امتحان) است. در این پژوهش، کیفیت رابطه معلم- دانش آموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان متغیر بافتی و نیازهای اساسی روانشناختی (متغیر فردی) مطرح شده و به عنوان عوامل اثر گذار بر اضطراب امتحان به واسطه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر به روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرند. 289 دانش آموز دختر و 282 دانش آموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در درس شیمی و فیزیک به عنوان نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم، پرسشنامه نیازهای روانی اساسی لاگوردیا و همکاران (2000) و سیاهه اضطراب امتحان اهواز ابوالقاسمی و همکاران(2002) را تکمیل کردند. طبق نتایج به دست آمده، بر اساس مدل کلی ارائه شده، سبک های دلبستگی به معلم، به صورت مستقیم بر اضطراب امتحان تاثیر گذار بوده و نیازهای اساسی روان شناختی از طریق نقش واسطه ای درگیری تحصیلی منجر به کاهش اضطراب امتحان می شود. با این تفاوت که ، در گروه پسران سبک دلبستگی ایمن به معلم، به صورت مستقیم و منفی رابطه معنی داری با متغیر اضطراب امتحان دارد، ولی در گروه دختران ، سبک دلبستگی ایمن بر اضطراب امتحان ، تاثیر قابل توجهی نداشته و نیازهای اساسی روان شناختی از طریق نقش واسطه ای درگیری تحصیلی، اضطراب امتحان را کاهش می دهد. در گروه پسران، دلبستگی اضطرابی به معلم، بر اضطراب امتحان بی تاثیر بوده و نیازهای اساسی روانشناختی از طریق نقش واسطه ای درگیری تحصیلی منجر به کاهش اضطراب امتحان می شود در حالی که درگروه دختران دلبستگی اضطرابی به معلم منجر به افزایش اضطراب امتحان شده و نیازهای اساسی روانشناختی از طریق نقش واسطه ای درگیری تحصیلی، اضطراب امتحان را کاهش میدهد. در مورد دلبستگی اجتنابی، تفاوتی در گروهها مشاهده نشد، در هر دو گروه، سبک دلبستگی اجتنابی، منجر به افزایش اضطراب امتحان می شود و نیاز های اساسی روان شناختی، درگیری تحصیلی را افزایش می دهد ولی تاثیری در اضطراب امتحان ندارد. به طور کلی، اضطراب امتحان متاثر از عوامل بافتی و درگیری تحصیلی متاثر از نیازهای اساسی روانشناختی است، بنابراین، با توجه به اهمیت سبک های دلبستگی به معلم، در اضطراب امتحان و نقش نیازهای اساسی روان شناختی در افزایش درگیری تحصیلی، لازم است در این زمینه، به معلمان و مسئولان آگاهی لازم داده شود.
- Abstract
- Academic engagement is the most important predictor of academic performance.So, identifying effective individual and contextual factors and its outcome(Test anxiety) is our purpose In this study. the quality of teacher-student relationship is presented as attachment to teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) as contextual variable and basic psychological needs (individual variable) and as factors influencing test anxiety in male and female students through academic engagement are examined using the method of structural equation modeling. 289 female students and 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and Empirical Sciences in chemistry and physics by the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tseng questionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-made three-dimensional scale of attachment to teacher, LaGuardia et al. questionnaire of basic psychological needs (2000) and Test Anxiety Inventory of Abolqasemi et al. (2002). According to the results and the model presented, styles of attachment to teacher directly affect test anxiety and basic psychological needs through the mediating role of academic engagement lead to the reduction of test anxiety with a difference that in males, secure attachment to teacher negatively and directly has a significant relationship with test anxiety variable, but in females, secure attachment has no significant effect on test anxiety, and basic psychological needs through the mediating role of academic engagement, to reduce test anxiety. In males, anxious attachment to the teacher had no effect on test anxiety, and basic psychological needs through the mediating role of academic engagement lead to the reduction of test anxiety. While in females, anxious attachment to the teacher leads to increased test anxiety and basic psychological needs through the mediating role of academic engagement reduces test anxiety. In the case of avoidant attachment, no difference was observed in the groups, in both groups, avoidant attachment leads to increased test anxiety and basic psychological needs increase academic engagement, but have no effect on test anxiety. In general, test anxiety influenced by contextual factors(attachment to teacher) and academic engagement influenced by individual factor(basic psychological needs). so, Considering the importance of attachment to teacher in reducing test anxiety and the role of basic psychological needs in increasing academic engagement , It is necessary to give information about these to teachers and school official. Keywords: Basic psychological needs, Attachment to teacher, Academic engagement, Test anxiety